Teatrul de Operă contemporan: între tradiție și inovație
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
300 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-06 03:53
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
782.1:792.54.036(478) (1)
Muzică dramatică. Operă (98)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (524)
SM ISO690:2012
BUSUIOC, Tatiana, BADRAJAN, Svetlana. Teatrul de Operă contemporan: între tradiție și inovație. In: Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova, 22 februarie 2022, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2022, pp. 72-73. ISBN 978-9975-68-465-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova 2022
Conferința "Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova"
Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Teatrul de Operă contemporan: între tradiție și inovație

CZU: 782.1:792.54.036(478)

Pag. 72-73

Busuioc Tatiana, Badrajan Svetlana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 31 ianuarie 2023


Rezumat

Dezvoltarea tehnologiilor, a mass-media, schimbările radicale produse în mentalitatea oamenilor și a modului de percepție a realității în contemporaneitate, noile tendințe în domeniul muzicii, genurile moderne pop-rock ș.a. au marcat profund teatrul liric. Opera își lărgește treptat sfera strictă a muzicii academice cu un public în mare parte omogen, deplasându-se în albia spectacolelor de interferență academic — de masă și fiind ținta, datorită unor noi viziuni regizorale și interpretative unui public mult mai larg, unui public eterogen sub aspectul cunoștințelor în domeniu, al preferințelor muzicale, al vârstei și chiar al nivelului de cultură și al normelor etico-morale. Postmodernismul, ce caracterizează arta muzicală contemporană, reflectă o anumită criză în domeniul producțiilor de operă, ne referim nu doar la creații noi, dar și la solicitarea de către public a celor deja devenite tradiție. Acest fapt a și determinat căutarea de soluții, de noi formule artistice, de metamorfoze, crearea de teren propice pentru reinterpretarea valorilor clasice ale repertoriului de operă. În rezultat constatăm câteva direcții de parcurs al teatrului liric: păstrarea modelului inițial cu unele modernizări de scenografie; revigorarea spectacolului prin schimbarea scenografiei, costumației, adaptarea conținutului la alt spațiul temporal, contemporan, introducerea de noi personaje, dar cu păstrarea dramaturgiei, caracterului original al interpretării și al personajelor din subiectul operei; modificarea radicală a scenografiei, ieșirea din tiparele tradiționale, introducerea de noi personaje, până la exagerarea eronată a evenimentelor produse în libretul operei, chiar la degradarea imaginii personajelor autentice, a valorilor și reperelor axiologice, rescrierea subiectului.

Cuvinte-cheie
teatru de operă, domeniul producțiilor de operă, teatru liric, postmodernism