ADN-UL organizațional al cabinetelor veterinare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
198 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
005.7:619:614.23 (1)
Management organizațional (OM) (147)
Științe medicale. Medicină (11406)
Organizarea publică şi profesională a sănătăţii (880)
SM ISO690:2012
VIERU, Iulian. ADN-UL organizațional al cabinetelor veterinare. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 26, 1 februarie - 1 martie 2022, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 26, Vol.2, pp. 129-131. ISBN 978-9975-159-49-4..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 26, Vol.2, 2022
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
26, Chișinău, Moldova, 1 februarie - 1 martie 2022

ADN-UL organizațional al cabinetelor veterinare

CZU: 005.7:619:614.23

Pag. 129-131

Vieru Iulian
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 9 august 2022


Rezumat

ADN-ul organizațional este un concept relativ nou în economiile din Estul Europei. Pentru practicienii din domeniul veterinar, chiar conceptul de cultură organizațională este puțin cunoscut. Situația este generată de lipsa acută de pregătire practică de business în rândul absolvenților unei profesii profund liberale, cea de medicină veterinară. În aceste condiții, la finalizarea studiilor, majoritatea medicilor veterinari intră direct într-o piață extrem de concurențială, plină până la refuz de cabinete, farmacii și practică clandestină. În lupta pentru supraviețuire, cabinetele veterinare ignoră elementele structurale care dau valoare corporațiilor și afacerilor de succes. Micro și macro-mediul de afaceri se schimbă permanent, mai ales în ultimii ani. La aceasta se adaugă umanizarea relațiilor om-animal, digitalizarea, globalizarea serviciilor. Toate au devenit probleme majore pentru un cabinet veterinar nepregătit teoretic și practic pentru provocă- rile actuale.Companiile în general investesc resurse financiare semnificative în crearea unui brand și mai puțin în cultură [1; p.149]. Reducerea com- ponentelor culturii organizaționale la nivel de gene organizaționale – decizii, informații, motivatori și structură [2; p.118], prin intermediul modelului ADN-ului organizațional, pare mai potrivită pentru cabinetele veterinare, unde managementul eficace pare să fie cel dominat de reguli simple [3; p.7].După efectuarea unei analize sistematice a literaturii din România, până în 2021, nu am găsit nicio cercetare privind cultura organizațională sau ADN-ul organizațional aplicată în cadrul cabinetelor veterina- re. Scopul studiului este de a oferi un sprijin practicii veterinare pen- tru înțelegerea importanței și rolului aplicării teoriilor aferente culturii organizaționale și ADN-ului organizațional în cadrul firmei. Designul studiului a fost publicat [4] pentru susținerea cercetării efective Pentru realizarea cercetării empirice am adaptat modelul Barrett al culturii [5]. Pentru interpretarea rezultatelor au fost luate în considerare și concluziile unui studiu similar [6]. Prin intermediul unui chestionar, am măsurat percepțiile membrilor echipei cabinetelor veterinare față de aspecte specifice ale culturii. Dintr-un total de 300 de cabinete de anima- le de companie eligibile care au primit chestionarul, au răspuns complet la chestionarele online un număr de 26 de medici veterinari (8,67%). Informațiile au fost puse la dispoziție și studiul s-a realizat cu sprijinul Asociației Veterinarul, organizație care activează în Romania din 2009. Ca în cazul oricărei anchete, au fost unele limitări: rata de participare scăzută, răspunsuri incomplete.Rezultatele cercetării au demonstrat faptul că în multe cabine- te veterinare din România cultura organizațională se aplică la nivel de bază, iar o analiză la nivelul factorilor determinanți ai ADN-ului organizațional pare mai adecvată. Modelul fundamental poate fi rezu- mat prin relaționarea de tip „haideți să bem/ să mâncăm ceva după muncă”. Studiul nostru arată că există cabinete medicale în care se pune accent și pe elemente ceva mai sofisticate. Chiar dacă nu există programe scrise și adoptate la nivel de management, există elemente care pot fi considerate că pot fi incluse într-o gândire sănătoasă a aface- rii. Astfel, majoritatea cabinetelor asigură personalului medical accesul gratuit la programele naționale de pregătire continuă anuale obligato- rii suportând toate costurile aferente. Multe cabinete investesc în pre- gătirea de specialitate a medicilor angajați. Există în multe cabinete protocoale medicale care stabilesc sarcinile fiecărui membru al echipei medicale, iar munca fiecărui membru al echipei este evaluată corect, în funcție de rezultatele reale. Se constată o corelație importantă între performanța cabinetului și nivelul de percepție și implementare a unei culturi organizaționale, aspect care poate constitui un viitor studiu. Cu toate acestea, se constată că în cabinetele mici, dimensiunea acestora pare să favorizeze existența unor avantaje culturale. O concluzie gene- rală poate fi aceea că se vede clar faptul că există o corelație strânsă în- tre cabinetul veterinar de succes și existența unei culturi organizaționale funcționale, chiar dacă aceasta nu este bazată pe principii și proceduri de management, ci este mai mult nativă.