Statute și decizii privind concesiunea de omnibusuri și fiachere în Comitatul Brașov
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
263 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(498-21):656 (1)
Istoria României. Republica România (133)
Istoria Africii (25009)
SM ISO690:2012
TĂNASE, Cristina. Statute și decizii privind concesiunea de omnibusuri și fiachere în Comitatul Brașov. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. , Ed. 25, 8-9 octombrie 2015, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2015, Ediția 25, pp. 63-64. ISBN 978-9975-87-007-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 25, 2015
Sesiunea "Sesiunea științifi că a Muzeului Național de Istorie a Moldovei"
25, Chisinau, Moldova, 8-9 octombrie 2015

Statute și decizii privind concesiunea de omnibusuri și fiachere în Comitatul Brașov

CZU: 94(498-21):656

Pag. 63-64

Tănase Cristina
 
Muzeul Județean de Istorie, Brașov
 
 
Disponibil în IBN: 29 iunie 2022


Rezumat

Studiul de față valorifi că rarele informații privitoare la concesionarea transportului de călători în comunele comitatului Brașov, la sfârșitul secolului al XIX-lea. Sunt evidențiate reglementările referitoare la circulația trăsurilor, în contextul dezvoltării mijloacelor de transport pe calea ferată. În anul 1889, la nivelul comitatului Brașov, unitate administrativ-teritorială a Imperiului dualist austro-ungar, s-au emis două statute privitoare la concesionarea de omnibusuri și fi achere (birje). Aceste decizii, adoptate de către comitetul municipal al comitatului Brașov și aprobate de Ministerul de agricultură, industrie și comerț de la Budapesta, se aplicau în cazul tuturor comunelor aparținătoare, cu excepția localității Brașov, oraș liber regal, unde Magistratul era forul competent să ia măsuri și să emită dispoziții cu caracter obligatoriu. Având la bază legislația maghiară în domeniu, publicată în anii 1878 și 1884, cele două acte normative cuprindeau dispoziții legate de comunele concesionare, numărul maxim de vehicule ce pot fi concesionate în fi ecare localitate și taxele obligatorii, plătibile la serviciul specializat al administrației locale. Cele mai multe articole făceau referire la regulile de circulație. Acestea erau stabilite în colaborare cu autoritățile care aveau atribuții în domeniu și conțineau informații privind locurile de staționare, numărul de înmatriculare, traseele vehiculelor, prețul unei călătorii. Comportamentul adecvat și starea de sănătate erau două dintre condițiile de bază atât pentru personalul angajat, cât și pentru cel consumator. În ceea ce privește mijloacele de transport, acesta trebuiau să fi e salubre, în stare bună de funcționare și să aibă afi șate la loc vizibil traseul și prețul călătoriei. La fi nal, în cazul nerespectării prevederilor legale, fi ecare dintre cele două statute cuprindea paragrafe privitoare la cuantumul amenzilor și la pedepsele cu închisoarea, aplicate de către autoritățile de poliție.