Text şi imagine în epoca lui Ştefan cel Mare. Observaţii pe marginea unui subiect iconografic
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
270 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-19 15:55
SM ISO690:2012
DRAGNEV, Emil. Text şi imagine în epoca lui Ştefan cel Mare. Observaţii pe marginea unui subiect iconografic. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 28 aprilie 2018, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2018, Ediţia V, p. 36. ISBN 978-9975-71-995-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia V, 2018
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie:"
Chișinău, Moldova, 28 aprilie 2018

Text şi imagine în epoca lui Ştefan cel Mare. Observaţii pe marginea unui subiect iconografic


Pag. 36-36

Dragnev Emil
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 6 iunie 2022


Rezumat

Legăturile matrimoniale, pe care le stabileşte Ştefan cel Mare în jurul anului 1480 cu Marele Cnezat al Moscovei, însoţite de solii repetate, au jucat rolul unui culuar prin care în realităţile culturale din Moldova pătrund anumite probleme şi idei de actualitate din viaţa cultural-spirituală a Rusiei. Despre eventuala legătură dintre disputele privind anumite rânduieli bisericeşti, între mitropolitul Gerontie şi marele cneaz Ivan al III -lea, şi programul iconografic din naosul bisericii Înălţării Cinstitei Cruci de la Pătrăuţi, am insistat într-un studiu anterior. În ceea ce priveşte unul dintre cele mai discutate subiecte iconografice din această biserică Arătarea Sf. Cruci împăratului Constantin (mai mult cunoscută în istoriografie sub denumirea convenţională de Cavalcada sfinţilor militari), până aici, au fost puse în discuţie, anumite paralele iconografice, anterioare şi posterioare picturii respective, apelul la texte, lipsind însă, cu desăvârşire. Această lipsă este îndreptăţită de faptul, că textele hagiografice, referitoare la episodul crucial privind convertirea lui Constantin, precum şi la istoria aflării Cinstitei Cruci nu oferă nici o explicaţie privind compoziţia iconografică de la Pătrăuţi. Ţinând cont de contextul militar al episodului respectiv din viaţa împăratului Constantin I (bătălia de la Pons Milvius), am fi probabil îndreptăţiţi să lărgim aria textuală, apelând la textele ce relatează despre confruntările militare, considerate definitorii din perspectiva creştină. Din această perspectivă, considerăm sugestiv apelul la expunerea cronografică despre bătălia de la Kulikovo, pentru interpretarea conţinutului scenei de la Pătrăuţi, ţinând cont de eventualitatea circulaţiei acestui text în Moldova, în contextul istoric menţionat, dar şi de actualitatea eshatologică prezentă atât în text, cât şi în imagine, în condiţiile intensificării aşteptărilor eshatologice în ultimele decenii ale secolului al XV-lea.