Articolul precedent |
Articolul urmator |
349 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-30 21:55 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
787 (119) |
Muzică (1814) |
SM ISO690:2012 LUŢĂ, Valeriu. Țambalul: considerații asupra procedeelor tehnice de emitere a sunetului. In: Studii culturale, Ed. 3, 28 septembrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Fox Trading SRL, 2021, Ediția 3, p. 20. ISBN 978-9975-3358-7-4. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studii culturale Ediția 3, 2021 |
||||||
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale" 3, Chişinău, Moldova, 28 septembrie 2021 | ||||||
|
||||||
CZU: 787 | ||||||
Pag. 20-20 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Arta interpretativă la țambal se dezvoltă și se perfecționează continuu. Acest fapt se datorează, în mare măsură, evoluției constructive a instrumentului care favorizează performanța în asigurarea calității sunetului și a esteticii mesajului artistic. Prin diversitatea de procedee complexe și subtile, ce corespunde unor ipostaze avangardiste în domeniul tehnicii componistice, este stimulată apariția creațiilor de anvergură în literatura țambalistică. Diapazonul larg al instrumentului, varietatea posibilităților sale timbrale, multitudinea elementelor de expresie și hașurilor sofisticate, pedalizarea – ca o particularitate fină și individuală a exprimării și expunerii muzicale – toate aceste coordonate impun formarea și explorarea unui arsenal de tehnici aprofundate și avansate de către interpreții-țambaliști. Școala academică de interpretare la țambal din Republica Moldova este relativ tânără. Apariția ei a fost stimulată de creșterea interesului față de acest instrument cordofon și fondarea catedrelor de instrumente populare în instituțiile de învățământ artistic de toate categoriile. Astăzi, sistemul de pregătire a unui specialist prezintă un ciclu de programe, ce include studiile începând cu liceul de muzică, până la absolvirea Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Procedeele tehnice de emitere a sunetului și a poziției la țambal sunt o parte indispensabilă a arsenalului mijloacelor interpretative ale țambalistului. Aplicarea iscusită a acestor mijloace va contribui nu doar la o diversificare și evaluare a potențialului sonor al interpretului, ci și la o transpunere mai adecvata a conținutului artistic al creației abordate. Comunicarea propune o adaptare a experiențelor practice interpretative și pedagogice la conținuturile învățământului de specialitate actual. |
||||||
|