Nu vezi sau nu doreşti să vezi!
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
822 40
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 16:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
372.8574 (9)
Educație (14782)
SM ISO690:2012
DONŢU, Raluca-Rusanda, DACIN, Rodion, GOLAN, Grigore, TIHON, Alexandru, COROLEŢCHI, Ana, ŞARGAROVSCHI (MUNTEANU), Viorica. Nu vezi sau nu doreşti să vezi! In: Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă: consacrată jubileului "90 de ani ai Facultăţii Biologie şi Chimie, 21-22 martie 2020, Chişinău. Chişinău: Tipografia Universităţii de Stat din Tiraspol, 2020, Vol.2, pp. 177-179. ISBN 978-9975-76-308-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă
Vol.2, 2020
Conferința "Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă"
Chişinău, Moldova, 21-22 martie 2020

Nu vezi sau nu doreşti să vezi!

CZU: 372.8574

Pag. 177-179

Donţu Raluca-Rusanda, Dacin Rodion, Golan Grigore, Tihon Alexandru, Coroleţchi Ana, Şargarovschi (Munteanu) Viorica
 
Liceul Teoretic „Vasile Vasilache“, Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 21 iulie 2020


Rezumat

Introducere. În zilele noastre deşeurile au devenit o problemă primordială. Întrucât acest lucru ne vizează pe fiecare, trebuie să înţelegem importanţa reciclării în viaţa cotidiană. Reciclarea înseamnă un mediu mai curat. Unii oameni, însă, nu văd unde aruncă deşeurile, pe când încă mai mulţi nici nu se gândesc la impactul negativ ce îl provoacă acestea atât pentru populaţie, cât şi pentru natură. Sănătatea omului se expune la riscuri şi pericole neimaginabile. De aceea, societatea are nevoie de conştientizare a problemelor cu care se confruntă.  Pentru a combate această problemă, s-a introdus sistemul de colectare selectivă a deşeurilor pe categorii, în locuri special amenajate, după care urmează reciclarea acestora. Colectarea deşeurilor este un prim pas pentru un mediu sănătos.   ECO educaţia reprezintă o balanţă echilibrată în formarea unei generaţii cât mai responsabile. De aceea, am ales această temă a proiectului de cercetare pentru a trezi conştiinţa naţională asupra importanţei reciclării. Am apelat la Ghidul de Reciclare care propune metode eficiente de a sorta şi recicla deşeurile.  Acţiunile noastre au avut caracter de implicare directă a tinerei generaţii, şi anume a elevilor I.P.L.T. „Vasile Vasilache” care s-au implicat activ în şcoală, cât şi în Grădiniţa Creşă nr. 216. Elevii au fost responsabili de instruirea copiilor prin diferite activităţi, precum atelierul de lucru „Sănătatea Pământului – sănătatea mea”, în grupa pregătitoare nr. 11. Copiilor, la rândul lor, le-au revenit misiunea de informare stradală şi în instituţie cu privire la valorificarea ecologiei.  Scopul proiectului: conştientizarea elevilor cu privire la importanţa colectării, sortării, reciclării deşeurilor şi valorificarea ecologiei.  Obiectul de cercetare: ECO educaţia prin reciclare. Obiectivele generale urmărite în cadrul proiectului sunt următoarele: ➢ dezvoltarea aptitudinilor de voluntariat, a simţului civic şi a respectului pentru mediul înconjurător;➢ promovarea muncii în echipă, având ca rezultat creşterea gradului de socializare prin activităţi din domeniul extraşcolar; ➢ dobândirea unui comportament responsabil faţă de propria sănătate, dar şi a mediului ambiant, prin informarea din surse sigure (bibliotecă/internet). Materiale utilizate în cercetare:  a) echipamente: laptop, aparat foto şi video, proiector, imprimantă, pistol pentru clei fierbinte; b) materiale consumabile: hârtie (A4, A1), bandă adezivă, marchere, cariocă, acuarelă, PET-uri, ziare, bobine din lână, vase de unică folosinţă, carton, capace, fetru, hârtie gofrată, clei fierbinte; c) surse informaţionale: cărţi de specialitate, ghid de reciclare, site web; Activităţile planificate şi realizate în cadrul proiectului Realizările cu privire la combaterea poluării s-au manifestat sub diferite activităţi, ce au avut la bază ECO educaţia. În incinta I.P.L.T. „Vasile Vasilache” au fost predate o serie de lecţii educative cu tematica ocrotirii mediului înconjurător. Orele s-au desfăşurat în clasele primare, gimnaziale şi liceale. Responsabili au fost elevii claselor a XII-a, profil real, cei care au explicat conceptul reciclării şi importanţa ei, au abordat problematica deşeurilor şi au propus soluţii pentru combaterea poluării, subiect care ne vizează pe fiecare. În cadrul acestor lecţii informative, elevii s-au implicat direct, adresând întrebări, participând la activităţi în echipe. Ca rezultat, au sesizat individual care este starea mediului la momentul actual şi au valorificat practic informaţiile din lecţiile predate în viaţa lor cotidiană. Organizarea concursului „O poveste de iarnă” a avut în prim-plan probe specifice tematicii ecologice şi anume crearea costumelor pentru scenetă din materiale reciclate. Elevii s-au implicat activ şi au pus imaginaţia la bătaie. Într-un final, au creat costume pentru personajele de poveşti din  plastic, hârtie, fetru şi alte obiecte reciclabile. Concursul a implicat elevii claselor a VI-a – X-a.Un alt aspect important le-au avut atelierele de pictură, confecţii, construcţii, joc de rol care s-au desfăşurat în incinta Grădiniţei-creşă nr. 216, în grupa pregătitoare nr.11. Astfel, copii şi-au expus părerea asupra „Sănătatea Pământului – sănătatea mea” vizionând un film. Totodată, au realizat jucării, mobilă, clădiri, colivii... din diverse ambalaje, peturi, etc. şi au conştientizat importanţa reciclării şi refolosirii unor materiale, având drept scop protejarea naturii: „Ecologel vă sfătuieşte”, „Cartierul meu”, „Stop poluării – mediul are prioritate” sunt doar căteva activităţi care au avut un impact educativ pozitiv. Un impact pozitiv a avut şi acţiunea de colectare separată a deşeurilor: hârtie, plastic. Colectarea selectivă conservă resursele naturale neregenerabile şi reduce consumul de materii prime. Astfel, adoptarea unui comportament ecologic responsabil trebuie să facă parte din educaţia zilnică, fapt ce a fost promovat de colectarea deşeurilor în locuri special amenajate. Elevii au stabilit în acest sens obiectivele managementului deşeurilor: eliminarea conceptului de „deşeuri” în crearea produsului, folosind materiale, energie şi resurse care pot fi imediat reciclate, refolosite şi introduse în natură, cât şi eliminarea tuturor substanţelor care pot fi nocive sănătăţii omului şi a sistemului natural. În contextul zilei mondiale a reciclării, a fost organizat un flashmob cu genericul „Să spunem MULŢUMESC Planetei”. Participanţii au avut ca scop sensibilizarea tinerei generaţii asupra temei de importanţă majoră – RECICLAREA. Totodată, evenimentul „De la mic la mare, reciclăm fiecare” a îndemnat elevii să utilizeze capace cu scopul de reutilizare, creând astfel compoziţia „Mii de capace”. Deci, activităţile realizate în cadrul proiectului au mobilizat generaţia tânără spre o schimbare benefică societăţii. Concluzii. În urma realizării proiectului ne-a reuşit să:  ✓ dezbatem problematica deşeurilor; ✓ impunem strategii de combatere a contaminării mediului înconjurător cu materiale care interferează cu sănătatea umană, calitatea vieţii sau funcţia naturală a ecosistemelor; ✓ promovăm conceptul de colectare selectivă; ✓ sistematizăm măsurile de protecţie a mediului ambiant.