Întâlniri cu Ligeti
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
827 3
Ultima descărcare din IBN:
2018-08-21 22:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785/788 (3)
Instrumental music. Symphonic music. Grouping of instruments. Ensemble music (274)
SM ISO690:2012
ŢĂRANU, Cornel. Întâlniri cu Ligeti. In: Arta , 2016, nr. 2(AAV), pp. 21-24. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Întâlniri cu Ligeti
CZU: 785/788

Pag. 21-24

Ţăranu Cornel
 
Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2017


Rezumat

Am avut mai multe întâlniri „directe” cu Ligeti, pe care l-am cunoscut şi revăzut la Festivalul de la Darmstadt, în jurul anilor ’70, dar şi la un master class la Aix-en-Provence, în 1978. Întâlnirile „indirecte” au fost numeroase, fie că am ascultat şi analizat majoritatea creaţiilor sale, multe dintre ele în cadrul cursului de compoziţie la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj, fie ca interpret al muzicii sale, cu lucrări programate de Ansamblul „Ars Nova”, sau de Orchestra de cameră a Filarmonicii din Cluj, unde am dirijat repetiţiile lucrării „Ramifications” pentru Bienala din Zagreb 1971. Câteva dintre aceste activităţi au avut ecou în cele două scrisori primite de la Ligeti. Un ecou la fel de important a fost scrisoarea de mulţumire pe care i-a trimis-o compozitoarei Dora Cojocaru, a cărei teză de doctorat consacrată creaţiei sale, realizată sub îndrumarea mea, a avut parte de aprecierile sale mai mult decât elogioase. După cursurile de măiestrie cu Olivier Messaien şi întâlnirile cu Iannis Xenakis, contactul cu omul şi creatorul Ligeti au avut un impact puternic în activitatea mea creatoare.

I had several „direct” meetings with Ligeti, whom I have known and met at the Festival of Darmstadt, around the 70s, and at a master class in Aix-en-Provence in 1978. The „indirect” meetings were numerous, whether I listened to and analysed most of his works, many of them in the course of composition at the Music Academy „Gh. Dima” from Cluj, or as an interpreter of his music, with works scheduled by „Ars Nova” Ensemble or the Chamber Orchestra of the Cluj Philharmonic, where I conducted the rehearsals of the work „Ramifications” for Zagreb Biennale in 1971. Some of these activities had as echo the two letters received from Ligeti. Another equally important echo was the letter of thanks that he sent to the composer Dora Cojocaru, whose doctoral thesis was devoted to his creation, made under my guidance, and which has had more than his laudatory assessments. After the master classes with Olivier Messaien and the meetings with Iannis Xenakis, my contact with Ligeti, the creator and the man, had a strong impact in my creative work.

Cuvinte-cheie
Ligeti, Bienala din Zagreb,

creaţie componistică, muzică contemporană, relaţii interculturale