Design-ul domeniilor de dezvoltare a elevilor capabili de performanțe înalte la matematică
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
62 0
SM ISO690:2012
TELEUCĂ, Marcel, SALI, Larisa. Design-ul domeniilor de dezvoltare a elevilor capabili de performanțe înalte la matematică. In: Mathematics and Information Technologies: Research and Education, Ed. 2023, 26-29 iunie 2023, Chişinău. Chişinău: 2023, pp. 112-113. ISBN 978-9975-62-535-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Mathematics and Information Technologies: Research and Education 2023
Conferința "Mathematics and Information Technologies: Research and Education"
2023, Chişinău, Moldova, 26-29 iunie 2023

Design-ul domeniilor de dezvoltare a elevilor capabili de performanțe înalte la matematică


Pag. 112-113

Teleucă Marcel, Sali Larisa
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 30 aprilie 2024


Rezumat

Procesul de dezvoltare a competen¸telor copiilor dota¸ti la matematic˘a este complex ¸si necesit˘a a fi sus¸tinut din exterior prin oferirea de resurse. Se consider ˘a c˘a studiile viitoare ˆın domeniul excelen¸tei trebuie s˘a m˘areasc˘a puterea statistic˘a, iar studiile neuro-imagistice s˘a se bazeze pe date comportamentale de sus¸tinere atunci cˆand interpreteaz˘a constat˘arile. Studiile ar trebui s˘a investigheze factorii care s-au dovedit a corela cu talentul la matematic˘a ˆıntr-o manier˘a mai specific˘a ¸si s˘a determine exact modul ˆın care factorii individuali pot contribui la capacitatea matematic˘a a dota¸tilor. Abord˘arile metodologice de proiectare a lucrului cu copiii dota¸ti la matematic ˘a sunt: abordarea sistemic˘a, centrarea pe personalitate, abordarea individului ca poli-subiect, abordarea culturologic˘a, individualizat˘a, orientat˘a spre dezvoltarea creativit˘a¸tii ¸si altele [1]. Totalitatea acestora determin˘a proiectarea unui sistem integru care include identificarea copiilor capabili de performan¸te ˆınalte, formarea ¸si dezvoltarea capacit˘a¸tilor lor. ˆIn lucrarea [2] este propus Modelul pedagogic de dezvoltare a competen¸telor copiilor dota¸ti la matematic˘a care vizeaz˘a armonizarea dezvolt˘arii competen¸telor copiilor dota¸ti la matematic ˘a bazat pe concep¸tia rezultantei ¸si crearea unui mediu de dezvoltare axat pe trei dimensiuni: dezvoltarea intelectual˘a, dezvoltarea personal˘a, dezvoltarea abilit˘a¸tilor comunica¸tionale. Aceste trei dimensiuni interac¸tioneaz˘a ¸si se suprapun, iar ac¸tiunile ˆın zonele de interferen¸t˘a presupun luarea ˆın considerare a particularit˘a¸tilor individuale ale discipolilor ¸si canalizarea eforturilor cadrelor didactice.