Impactul instruirii problematizate la introducerea unui nou concept de geometrie în clasa a VI-a
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
58 0
SM ISO690:2012
GORDILĂ, Nicoleta. Impactul instruirii problematizate la introducerea unui nou concept de geometrie în clasa a VI-a. In: Mathematics and Information Technologies: Research and Education, Ed. 2023, 26-29 iunie 2023, Chişinău. Chişinău: 2023, pp. 103-104. ISBN 978-9975-62-535-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Mathematics and Information Technologies: Research and Education 2023
Conferința "Mathematics and Information Technologies: Research and Education"
2023, Chişinău, Moldova, 26-29 iunie 2023

Impactul instruirii problematizate la introducerea unui nou concept de geometrie în clasa a VI-a


Pag. 103-104

Gordilă Nicoleta
 
Liceul Teoretic „Mihai Eminescu“, Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 30 aprilie 2024


Rezumat

Eli Passow afirma c˘a la dezvoltarea oric˘arui concept, nu doar ˆın matematic˘a, se trece printr-o serie de etape, dintre care cea mai important˘a este motiva¸tia [1]. La aceast˘a etap˘a, se analizeaz˘a necesitatea existen¸tei ¸si cre˘arii conceptului nou. De exemplu, elevii din clasele gimnaziale descoper˘a conceptul de lungime a cercului ¸si de num˘arul , ˆın clasa a VI-a. Ei se ciocnesc cu diferite neclarit˘a¸ti ¸si cu foarte multe ˆıntreb˘ari, care mai tˆarziu pot duce la un dezinteres fa¸t˘a de disciplina matematica. Pentru a evita acest lucru, o recomandare ar fi s˘a introducem corect, interesant, interactiv ¸si adaptat vˆarstei conceptul de lungime a cercului ¸si de num˘arul . Elevii claselor a VI-a sunt foarte capabili, curio¸si ¸si creativi. Pentru a li se men¸tine ¸si spori motiva¸tiaˆın cadrul orelor de matematic˘a recomand˘am utilizarea metodei problematizarea - metod˘a interactiv˘a, euristic˘a ¸si modern˘a. Problematizarea este modalitatea de a crea ˆın mintea elevului o stare conflictual ˘a (critic˘a sau de nelini¸ste) intelectual˘a pozitiv˘a, determinat˘a de necesitatea cunoa¸sterii unui obiect, fenomen, proces sau rezolv˘arii unei probleme teoretice sau practice pe cale logico-matematic˘a ¸si (sau) experimental˘a [2]. Revenind la introducerea conceptului de lungime a cercului ¸si de num˘arul , elevilor din clasa a VI-a li s-a propus urm˘atoarea situa¸tie problem˘a: "Perimetrul oric˘arui poligon u¸sor ˆıl pute¸ti determina, dar cum ar fi cu perimetrul cercului? Exist˘a o formul˘a care ne-ar putea ajuta rapid s˘a determin˘am perimetrul cercului, ¸stiind unele date despre el?". Fiind ˆımp˘ar¸ti¸ti ˆın grupe de lucru, fiecare grup avˆand pe mas˘a cˆate o cutie, cu obiecte ˆın form˘a de cerc, din diferite domenii: ¸stiin¸t˘a, tehnic˘a, inginerie, arte ¸si matematic˘a ¸si avˆand la ˆındemˆan˘a doar metrul de croitorie, rigla gradat˘a, calculator de buzunar, un stilou ¸si un tabel pentru ˆınregistrarea datelor, elevii au determinat formula de calcul pentru calculul perimetrului sau lungimii cercului. ˆIn concluzie, putem afirma c˘a adesea, cˆateva probleme aparent diferite, extrase dintr-o varietate de domenii din cadrul ¸si din afara matematicii, se dovedesc a fi strˆans legate ¸si ne conduc la formularea unui concept general. Iar introducerea corect˘a a unui concept din domeniul matematicii ¸si utilizarea metodei corespunz˘atoare, problematizarea, conduc spre cre¸sterea unei genera¸tii creative, cu o imagina¸tie bogat˘a ¸si solu¸tii organiza¸tionale. Problematizarea ˆıi implic˘ activ pe participan¸ti ˆın gˆandirea creativ˘a ¸si contribuie la dezvoltarea unor aptitudini, pentru c˘a "intelectul se dezvolt˘a prin munca ce stimuleaz˘a intelectul... Capacitatea min¸tii, excelen¸ta intelectual˘a reprezint˘a rezultatul" [3].

Eli Passow afirma c˘a la dezvoltarea oric˘arui concept, nu doar ˆın matematic˘a, se trece printr-o serie de etape, dintre care cea mai important˘a este motiva¸tia [1]. La aceast˘a etap˘a, se analizeaz˘a necesitatea existen¸tei ¸si cre˘arii conceptului nou. De exemplu, elevii din clasele gimnaziale descoper˘a conceptul de lungime a cercului ¸si de num˘arul , ˆın clasa a VI-a. Ei se ciocnesc cu diferite neclarit˘a¸ti ¸si cu foarte multe ˆıntreb˘ari, care mai tˆarziu pot duce la un dezinteres fa¸t˘a de disciplina matematica. Pentru a evita acest lucru, o recomandare ar fi s˘a introducem corect, interesant, interactiv ¸si adaptat vˆarstei conceptul de lungime a cercului ¸si de num˘arul . Elevii claselor a VI-a sunt foarte capabili, curio¸si ¸si creativi. Pentru a li se men¸tine ¸si spori motiva¸tiaˆın cadrul orelor de matematic˘a recomand˘am utilizarea metodei problematizarea - metod˘a interactiv˘a, euristic˘a ¸si modern˘a. Problematizarea este modalitatea de a crea ˆın mintea elevului o stare conflictual ˘a (critic˘a sau de nelini¸ste) intelectual˘a pozitiv˘a, determinat˘a de necesitatea cunoa¸sterii unui obiect, fenomen, proces sau rezolv˘arii unei probleme teoretice sau practice pe cale logico-matematic˘a ¸si (sau) experimental˘a [2]. Revenind la introducerea conceptului de lungime a cercului ¸si de num˘arul , elevilor din clasa a VI-a li s-a propus urm˘atoarea situa¸tie problem˘a: "Perimetrul oric˘arui poligon u¸sor ˆıl pute¸ti determina, dar cum ar fi cu perimetrul cercului? Exist˘a o formul˘a care ne-ar putea ajuta rapid s˘a determin˘am perimetrul cercului, ¸stiind unele date despre el?". Fiind ˆımp˘ar¸ti¸ti ˆın grupe de lucru, fiecare grup avˆand pe mas˘a cˆate o cutie, cu obiecte ˆın form˘a de cerc, din diferite domenii: ¸stiin¸t˘a, tehnic˘a, inginerie, arte ¸si matematic˘a ¸si avˆand la ˆındemˆan˘a doar metrul de croitorie, rigla gradat˘a, calculator de buzunar, un stilou ¸si un tabel pentru ˆınregistrarea datelor, elevii au determinat formula de calcul pentru calculul perimetrului sau lungimii cercului. ˆIn concluzie, putem afirma c˘a adesea, cˆateva probleme aparent diferite, extrase dintr-o varietate de domenii din cadrul ¸si din afara matematicii, se dovedesc a fi strˆans legate ¸si ne conduc la formularea unui concept general. Iar introducerea corect˘a a unui concept din domeniul matematicii ¸si utilizarea metodei corespunz˘atoare, problematizarea, conduc spre cre¸sterea unei genera¸tii creative, cu o imagina¸tie bogat˘a ¸si solu¸tii organiza¸tionale. Problematizarea ˆıi implic˘ activ pe participan¸ti ˆın gˆandirea creativ˘a ¸si contribuie la dezvoltarea unor aptitudini, pentru c˘a "intelectul se dezvolt˘a prin munca ce stimuleaz˘a intelectul... Capacitatea min¸tii, excelen¸ta intelectual˘a reprezint˘a rezultatul" [3].

Eli Passow afirma c˘a la dezvoltarea oric˘arui concept, nu doar ˆın matematic˘a, se trece printr-o serie de etape, dintre care cea mai important˘a este motiva¸tia [1]. La aceast˘a etap˘a, se analizeaz˘a necesitatea existen¸tei ¸si cre˘arii conceptului nou. De exemplu, elevii din clasele gimnaziale descoper˘a conceptul de lungime a cercului ¸si de num˘arul , ˆın clasa a VI-a. Ei se ciocnesc cu diferite neclarit˘a¸ti ¸si cu foarte multe ˆıntreb˘ari, care mai tˆarziu pot duce la un dezinteres fa¸t˘a de disciplina matematica. Pentru a evita acest lucru, o recomandare ar fi s˘a introducem corect, interesant, interactiv ¸si adaptat vˆarstei conceptul de lungime a cercului ¸si de num˘arul . Elevii claselor a VI-a sunt foarte capabili, curio¸si ¸si creativi. Pentru a li se men¸tine ¸si spori motiva¸tiaˆın cadrul orelor de matematic˘a recomand˘am utilizarea metodei problematizarea - metod˘a interactiv˘a, euristic˘a ¸si modern˘a. Problematizarea este modalitatea de a crea ˆın mintea elevului o stare conflictual ˘a (critic˘a sau de nelini¸ste) intelectual˘a pozitiv˘a, determinat˘a de necesitatea cunoa¸sterii unui obiect, fenomen, proces sau rezolv˘arii unei probleme teoretice sau practice pe cale logico-matematic˘a ¸si (sau) experimental˘a [2]. Revenind la introducerea conceptului de lungime a cercului ¸si de num˘arul , elevilor din clasa a VI-a li s-a propus urm˘atoarea situa¸tie problem˘a: "Perimetrul oric˘arui poligon u¸sor ˆıl pute¸ti determina, dar cum ar fi cu perimetrul cercului? Exist˘a o formul˘a care ne-ar putea ajuta rapid s˘a determin˘am perimetrul cercului, ¸stiind unele date despre el?". Fiind ˆımp˘ar¸ti¸ti ˆın grupe de lucru, fiecare grup avˆand pe mas˘a cˆate o cutie, cu obiecte ˆın form˘a de cerc, din diferite domenii: ¸stiin¸t˘a, tehnic˘a, inginerie, arte ¸si matematic˘a ¸si avˆand la ˆındemˆan˘a doar metrul de croitorie, rigla gradat˘a, calculator de buzunar, un stilou ¸si un tabel pentru ˆınregistrarea datelor, elevii au determinat formula de calcul pentru calculul perimetrului sau lungimii cercului. ˆIn concluzie, putem afirma c˘a adesea, cˆateva probleme aparent diferite, extrase dintr-o varietate de domenii din cadrul ¸si din afara matematicii, se dovedesc a fi strˆans legate ¸si ne conduc la formularea unui concept general. Iar introducerea corect˘a a unui concept din domeniul matematicii ¸si utilizarea metodei corespunz˘atoare, problematizarea, conduc spre cre¸sterea unei genera¸tii creative, cu o imagina¸tie bogat˘a ¸si solu¸tii organiza¸tionale. Problematizarea ˆıi implic˘ activ pe participan¸ti ˆın gˆandirea creativ˘a ¸si contribuie la dezvoltarea unor aptitudini, pentru c˘a "intelectul se dezvolt˘a prin munca ce stimuleaz˘a intelectul... Capacitatea min¸tii, excelen¸ta intelectual˘a reprezint˘a rezultatul" [3].