Articolul precedent |
Articolul urmator |
226 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-19 16:06 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
808.53 (30) |
Rhetoric of speech. Art or technique of oral expression (107) |
SM ISO690:2012 (PATRAUCEAN) VARTOLOMEI, Delia. Seducing the audience through accessibility – a practice of audience – attraction to the text – discourse of science popularization. In: Universitas Europaea: spre o societate a cunoașterii prin europenizare și globalizare, 16-19 octombrie 2023, Chişinău. Chişinău: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2023, pp. 82-86. ISBN 978-9975-3603-7-1. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Universitas Europaea: spre o societate a cunoașterii prin europenizare și globalizare 2023 | ||||||
Conferința "Universitas Europaea: spre o societate a cunoaşterii prin europenizare şi globalizare" Chişinău, Moldova, 16-19 octombrie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 808.53 | ||||||
Pag. 82-86 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Textul-discurs pentru popularizarea științei este definit ca o modalitate de traducere, de „recontextualizare” (Calsamiglia142) a unui text sursă de origine științifică, pentru ca acesta să fie înțeles de un public larg, definit ca un public nespecializat. Această mediere, de la știința ermetică la știința limbajului comun, este realizată de un mediator, „al treilea om” (Jacobi 198) - reprezentat fie de om de știință, fie de jurnalist. În acest context, o trăsătură esențială a genului discursiv (Maingueneau 69-74; Nagy 165) în discuție este atracția cititorului față de subiectul dezbătut. O practică comună pe care o regăsim în multitudinea discursurilor de popularizare a științei este abordarea subiectivă a celor descrise, filtrarea subiectului printr-un registru personal prin prezentarea conținutului științific în funcție de propria experiență. Această procedură, desigur, face parte din categoria celor care vizează captarea, atragerea publicului în lumea textului, deoarece, după cum afirma Umberto Eco (1979), un text nu poate trăi decât prin cititorul său. Pentru a face textul de popularizare a științei atractiv, vom constata, așadar, că mediatorul se va apropia de cititor prin diverse căi discursiv-pragmatice. Interesul nostru va fi îndreptat spre procesul de seducție a audienței prin accesibilitatea la conținutul științific al textului, care se va referi la implicarea eului mediator în „povestea”, expunerea comentariului pozitiv/negativ asupra subiectului. prezentate și folosirea umorului și a ironiei ca „manifestări sociale și psihologice” (Zafiu 497). |
||||||
Cuvinte-cheie popularizarea științei, gen discursiv, seducția publicului, umor, ironie, popularization of science, discursive genre, seduction of the audience, humor, irnony |
||||||
|