Mijloace de expresivitate componistice şi interpretative în suita corală Cine n-are dor de luncă de T. Zgureanu
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
233 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-28 19:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.083.1+78.087.68:78.071.1 (1)
Music (1825)
SM ISO690:2012
MIHALAŞ, Mihai. Mijloace de expresivitate componistice şi interpretative în suita corală Cine n-are dor de luncă de T. Zgureanu. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a IV-a, 25 septembrie 2018, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2018, Ediția a IV-a, pp. 94-95. ISBN 978-9975-3119-1-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a IV-a, 2018
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a IV-a, Chişinău, Moldova, 25 septembrie 2018

Mijloace de expresivitate componistice şi interpretative în suita corală Cine n-are dor de luncă de T. Zgureanu

CZU: 78.083.1+78.087.68:78.071.1

Pag. 94-95

Mihalaş Mihai
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 3 martie 2023


Rezumat

Folclorul românesc a fost și rămâne un nesecat izvor de inspirație pentru majoritatea reprezentanților școlii componistice din Republica Moldova din a doua jumătate a sec. XX – începutul sec. XXI, fiecare dintre ei găsind mijloace originale de valorificare a moștenirii folclorice. Astfel, prelucrări de melodii populare întâlnim în creaţia compozitorilor Şt. Neaga, V. Zagorschi, Z. Tkaci, G. Strezev, I. Macovei, T. Zgureanu ş.a. Creaţiile pentru cor semnate de Teodor Zgureanu reprezintă o pagină importantă din muzica corală a Republicii Moldova. Prin tot ce a scris compozitorul T. Zgureanu, s-a arătat un adevărat patriot şi iubitor de ţară şi de naţiune. El foloseşte în creaţia sa texte literare şi poetice pline de sens şi inspiraţie. Prin intermediul ideilor sale componistice, compozitorul reuşeşte să exprime plenar sensul textelor poetice. Miniaturile corale ale lui T. Zgureanu sunt variate ca idei şi tematici pe care le abordează compozitorul şi bogate prin multitudinea de mijloace de expresivitate utilizate pentru transpunerea lor muzicală. Una dintre lucrările de inspiraţie folclorică care face parte din palmaresul creaţiei lui T. Zgureanu este suita corală Cine n-are dor de luncă. Acest ciclu conţine trei miniaturi şi se remarcă printr-o scriitură corală diversă ce include melodii acompaniate, scurte imitaţii polifonice, unisoane generale, precum şi structuri omofono-armonice. Pe lână acestea, putem observa o serie de mijloace de expresivitate cum ar fi: melodicitate, ritmuri punctate sau sincopate, diverse procedee de articulare care sunt îmbinate firesc cu textul poetic. Audierea acestei suite corale creează o bună dispoziţie prin desfăşurarea bine structurată a întregului material muzical. De remarcat este faptul că tempoul acestei suite creşte cu fiecare număr ce urmează, astfel se formează un crescendo în mişcare de la prima parte, Andante, spre culminaţie, în finalul Allegretto Giocoso. În procesul de pregătire şi interpretare a acestei suite corale în faţa dirijorul cât şi a interpreţilor apar o serie de dificultăţi, în special de ordin tehnic, pe care intenţionăm să le analizăm şi să propunem unele soluţii pentru depăşirea lor.

Cuvinte-cheie
formă muzicală, interpretare, inspiraţie folclorică, imitaţie polifonică, mijloace de expresivitate, mijloace tehnice, miniatură corală, suită corală, T. Zgureanu