Articolul precedent |
Articolul urmator |
381 19 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-06-05 15:49 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-2.09 (12) |
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2126) |
SM ISO690:2012 BRUDAȘCA, Ioana. Proiecții intertextuale în teatrul lui Matei Vișniec. Studiu de caz. In: Filologia modernă: realizări şi perspective în context european : Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”: 65 de ani de la fondare, Ed. 16, 20 octombrie 2022, Chişinău. Chişinău: Pro Libra, 2022, Ediţia 16, pp. 60-70. ISBN 978-9975-3518-8-1. DOI: https://doi.org/10.52505/filomod.2022.16.06 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Filologia modernă: realizări şi perspective în context european Ediţia 16, 2022 |
||||||
Conferința "Filologia modernă: realizări şi perspective în context european." 16, Chişinău, Moldova, 20 octombrie 2022 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52505/filomod.2022.16.06 | ||||||
CZU: 821.135.1-2.09 | ||||||
Pag. 60-70 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Matei Visniec’s theater is a process of dialogue with other writers and other literary works. Intertextual projections are also present in the play „Attic in Paris overlooking death” through quotes, allusions and a subtle parody. Beyond Visniec’s admiration for the Cioranian opera, the play reveals an identity problem present both in Cioran and Visniec, namely the profile of the Romanian writer exiled in France. We witness a metamorphosis of the philosopher Cioran into the character through memory loss. The presence of quotations from the philosopher’s work denotes in the dramatic work a genuine generic and linguistic hybridization, while the use of cinematographic projections in a stage performance leads to a cultural and artistic symbiosis. |
||||||
Cuvinte-cheie intertextuality, memory, identity, cultural and linguistic hybridization., intertextualitate, memorie, identitate, hibridare culturală și lingvistică. |
||||||
|