Conceptual features of the green economy and the perspective of consumers in the Republic of Moldova
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
476 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-25 15:40
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.2+339.3+502 (1)
Economic policy. Control of the economy. Management of the economy. Economic planning (444)
Inland trade. Internal trade. Domestic trade (53)
The environment and its protection (695)
SM ISO690:2012
PADURARU, Tatiana, ŢURCANU, Gheorghe. Particularități conceptuale ale economiei verzi și perspectiva consumatorilor în republica moldova. In: EcoSoEn, 2022, nr. 3-4, pp. 41-51. ISSN 2587-344X. DOI: https://doi.org/10.54481/ecosoen.2022.3-4.06
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
EcoSoEn
Numărul 3-4 / 2022 / ISSN 2587-344X /ISSNe 2587-425X

Conceptual features of the green economy and the perspective of consumers in the Republic of Moldova

Particularități conceptuale ale economiei verzi și perspectiva consumatorilor în republica moldova

DOI:https://doi.org/10.54481/ecosoen.2022.3-4.06
CZU: 338.2+339.3+502
JEL: Q01

Pag. 41-51

Paduraru Tatiana, Ţurcanu Gheorghe
 
Academia de Studii Economice din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 2 decembrie 2022


Rezumat

The adoption of the green economy in the context of sustainable development and poverty eradication as one of the two themes for Rio+20 focused international attention and provided the catalyst for new partnerships, consultations and collaborative research that led to the publication of a significant volume of literature. Although interest in the Green Economy has grown steadily and many definitions have been proposed for this concept, a consensual and concrete definition is still missing, the concept remains controversial due to theoretical vagueness and conceptual ambiguities. Thus, the paper aims to make a synthesis of the existing definitions, to analyze the conceptual differences and to present the importance of the green economy in the context of sustainable development. Also, the paper aims to highlight the main initiatives at the European level for the promotion of the green economy, as well as to analyze the national context regarding the implementation and promotion of the green economy in the Republic of Moldova. The methodology is based on methods of analysis and synthesis, interpretation and relevant comparisons. The results of the research highlight the fact that although Moldova has undertaken various actions to promote the green economy, their implementation remains very limited. The paper also presents some relevant results of the study carried out by the author among consumers regarding their perception of sustainability and ecological products, which helps to better understand the context and conditions for the promotion and development of the green economy, from the perspective of consumers.

Adoptarea economiei verzi în contextul dezvoltării durabile și al eradicării sărăciei, ca una dintre cele două teme pentru Rio+20, a concentrat atenția internațională și a oferit catalizatorul pentru noi parteneriate, consultări și cercetări colaborative, care au condus la publicarea unui volum semnificativ de literatură. Deși interesul pentru Economia Verde a crescut constant și au fost propuse multe definiţii pentru acest concept, totuşi lipsește o definiție consensuală și concretă, conceptul rămânând controversat din cauza neclarității teoretice și a ambiguităților conceptuale. Scopul studiului este de a sintetiza definiţiile existente, a analiza diferenţele conceptuale și a prezenta importanța economiei verzi în contextul dezvoltării durabile. Lucrarea are drept obiectiv evidențierea principalelor inițiative la nivel european pentru promovarea economiei verzi, precum și analiza contextului naţional privind implementarea și promovarea economiei verzi în Republica Moldova. Metodologia se bazează pe metode de analiză și sinteză, de interpretare și comparații relevante. Rezultatele cercetării evidențiază faptul ca Republica Moldova deşi a întreprins diverse acţiuni pentru promovarea economiei verzi, totuși implementarea lor rămâne limitată. În lucrare sunt prezentate cele mai relevante rezultate ale studiului realizat de către autor cu privire la modul cum percep consumatorii autohtoni sustenabilitatea și produsele ecologice, fapt ce ajută la o înțelegere mai bună a contextului și condițiilor pentru promovarea și dezvoltarea economiei verzi, din prisma publicului larg.

Cuvinte-cheie
green economy, sustainable development, Strategies, initiatives,

economie verde, dezvoltare durabilă, strategii, initiative