Highlights of the marketing mix strategy on the market of sea buckthorn products
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
453 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-29 09:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
658.8:664.8 (1)
Marketing. Sales. Selling. Distribution (90)
Preservation of organic edible substances. Candying, crystallizing. Sterilization. Pasteurization. Canning. Freeze-drying. Preservation of plant, vegetable products (95)
SM ISO690:2012
PITUŞCAN, Feodosie, MÎRZA, Sergiu. Highlights of the marketing mix strategy on the market of sea buckthorn products. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2021, nr. 1(15), pp. 59-69. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 1(15) / 2021 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Highlights of the marketing mix strategy on the market of sea buckthorn products

CZU: 658.8:664.8
JEL: M31, Q13, L19

Pag. 59-69

Pituşcan Feodosie1, Mîrza Sergiu2
 
1 Trade Co-operative University of Moldova,
2 State Agrarian University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 iulie 2021


Rezumat

In the food and pharmaceutical industry, but also as an ornamental plant sea buckthorn has been used since ancient times. It is also of particular interest in today’s conditions die to its valuable food and pharmaceutical qualities. The fruits of sea buckthorn are rich in vitamin C, A, B1, B2, B6, B9, E, K, P, F, cellulose, beta-carotene, microelements and ethereal oils. In recent years, consumption and consumer interest in sea buckthorn fruits and products derived from sea buckthorn are increasing. The article addresses the problem of consumption of sea buckthorn products through increasing the degree of satisfaction of consumers’ desires and expectations. Market study of sea buckthorn products, conducted on the basis of a questionnaire within the research project “Development of technology for the production of sea buckthorn in an ecological system and the processing of fruits and biomass”, highlights the problems to be solved by managers and specialists in production and sales to meet the needs and expectations of consumers on the domestic market and not only. Both producers of sea buckthorn products and wholesalers or retailers must take into account not only their valuable food and therapeutic properties, but also the desires of consumers, the complexity of the marketing mix, the type of measures, methods of promotion, distribution and marketing to the final consumer. The results of the survey identified the general informative picture about the consumers of the sea buckthorn products and allowed the elaboration of some recommendation for the plant producers.

În industria alimentară şi farmaceutică, dar şi ca plantă ornamentală cătina albă se utilizează din cele mai vechi timpuri. Aceasta prezintă interes deosebit şi în condiţiile actuale datorită calităţilor valoroase alimentare şi farmaceutice. Fructele de cătină albă sunt bogate în vitamina C, A, B1, B2, B6, B9, E, K, P, F, celuloza, betacaroten, microelemente şi uleiuri eterice. În ultimii ani creşte consumul şi interesul din partea consumatorilor faţă fructele de cătină albă şi produsele derivate din cătină. În lucrare se abordează problema consumului produselor din cătina albă prin prisma sporirii gradului de satisfacere a dorinţelor şi aşteptărilor consumatorilor. Studiul pieţei produselor din cătină albă, realizat în baza unui chestionar în cadrul proiectului de cercetare „Elaborarea tehnologiei de producere a cătinii albe în sistem ecologic şi a prelucrării fructelor şi biomasei”, a scos în evidenţă problemele care urmează a fi rezolvate de către manageri şi specialişti în produceri şi vânzări pentru a satisface nevoile şi aşteptările consumatorilor pe piaţa autohtonă şi nu numai. Atât producătorii produselor din cătină albă, cât şi vânzătorii angrosişti sau detailişti trebuie să ţină cont nu doar de însuşirile valoroase alimentare şi terapeutice ale acestora, dar şi de doleanţele consumatorilor, de complexitatea mixului de marketing, tipologia măsurilor, metodelor de promovare, distribuţie şi comercializare către consumatorul final. Rezultatele sondajului a identificat tabloul general informativ despre consumatorii de produse din cătină albă și au permis elaborarea unor recomandări pentru producătorii plantei.

В продовольственной и фармацевтической промышленности, а также как декоративное растение облепиха используется из древних времен. И в современных условиях растение пользуется большим интересом благодаря своим ценным пищевым и фармацевтическим качествам. Плоды облепихи богаты в витаминах C, A, B1, B2, B6, B9, E, K, P, F, целлюлозе, бета-каротене, микроэлементах и эфирных маслах. В последние годы растет потребление облепихи и интерес со стороны потребителей к плодам облепихи и продуктам из нее. В работе рассматриваются проблемы потребления продуктов из облепихи относительно роста уровня удовлетворения ожиданий и запросов потребителей. Исследование рынка продуктов из облепихи осуществлен путем анкетирования в рамках научного и исследовательского проекта «Разработка технологии производства и переработки плодов и биомассы облепихи в экологически чистой среде». В результате проведенного исследования выявлены проблемы которые необходимо решить менеджерами и специалистами занимающимися производством и продажей данного продукта для того чтобы удовлетворить потребности и ожидания потребителей на местном и внешнем рынке. Фермеры, занимающиеся производством, а также торговые предприятия должны учитывать не только ценные питательные и терапевтические свойства продуктов из облепихи, но и ожидания потребителей, комплексность элементов маркетинга, особенности формирования ассортимента, методов продвижения, дистрибюции и продажи конечному потребителю. В результате опроса составлен обобщённый информационный портрет потребителей продуктов из облепихи, что позволило разработать ряд рекомендаций производителям данной культуры.

Cuvinte-cheie
sea buckthorn, Consumers, consumer market, market research, marketing mix, strategic landmarks,

сătina albă, consumatori, piața de consum, cercetarea pieţei, mix de marketing, repere strategice,

белая облепиха, потребители, потребительский рынок, исследование рынка, комплекс маркетинга, стратегические ориентиры