Mecanismele de promovare şi de popularizare a ştiinţei economice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
558 4
Ultima descărcare din IBN:
2021-11-11 18:10
SM ISO690:2012
GHINCULOV, Silvia. Mecanismele de promovare şi de popularizare a ştiinţei economice. In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe sociale , 10-11 noiembrie 2014, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2014, Vol.1, R, SS, pp. 30-33.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
Vol.1, R, SS, 2014
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2014

Mecanismele de promovare şi de popularizare a ştiinţei economice


Pag. 30-33

Ghinculov Silvia
 
Biblioteca ştiinţifică ASEM
 
 
Disponibil în IBN: 31 martie 2020


Rezumat

Biblioteca universitară prin activitatea ei de informare contribuie, în mod esenţial, prin transmiterea cunoştinţelor, la dezvoltarea învăţământului. Dreptul la informaţie reprezintă unul din drepturile fundamentale ale omului şi este recunoscut în întreaga lume ca element-cheie, atât al unei dezvoltări durabile, cât şi al progresului economic şi social. Cei care privesc instituţia bibliotecară ca pe un depozit imens de cărţi, greşesc. Nu trebuie omis faptul că informaţia obţinută într-o bibliotecă este mai complexă decât cea obţinută prin mijloacele comode de informare, ca Internetul. Cartea didactică şi publicaţia ştiinţifică, alături de componenta digitală, au fost şi rămân mijloace de informare şi formare, valoarea lor fiind dată de relaţia ei cu utilizatori. Anual, în cadrul şedinţei Senatului Academiei de Studii Economice din Moldova (ASEM), este aprobat Planul de acţiuni al Bibliotecii Ştiinţifice, întocmit pe baza „Strategiei de dezvoltare a Bibliotecii Ştiinţifice ASEM (2011-2015)”. Direcţiile de activitate ale Bibliotecii ASEM vizează multiple obiective de asigurare a suportului infodocumentar pentru învăţământul universitar şi cercetarea ştiinţifică avansată. Biblioteca Ştiinţifică ASEM este prezentă la diverse manifestări şi aduce contribuţii la promovarea imaginii instituţiei, sprijinind realizarea obiectivelor privind asigurarea pregătirii superioare a economiştilor din Republica Moldova [1].  Reperele profesionale, temele generice în ultimii doi ani au vizat următoarele: „Anul integrării informaţionale a bibliotecilor”, „Săptămâna Accesului Deschis la informaţie ştiinţifică”, „Anul European al Cetăţenilor”, „Anul studentului activ”.  Dezvoltarea colecţiilor şi a resurselor informaţionale se axează pe reprezentativitate şi pe răspunderea nevoilor de învăţământ şi de cercetare în domeniul economic, prin achiziţii, donaţii, schimb şi alte surse. Colecţia Bibliotecii Ştiinţifice ASEM la moment constituie 281899 de unităţi de depozitare (50360 de titluri). Biblioteca Ştiinţifică ASEM deţine în structura sa 5 săli de lectură, un centru de împrumut şi un Centru Multimedia. Sălile de lectură au o capacitate totală de 385 de locuri. De serviciile bibliotecii anual beneficiază peste 14000 de utilizatori [2]. Biblioteca întreţine relaţii permanente cu facultăţile şi catedrele pentru alcătuirea bazei de date a publicaţiilor corpului profesoral-didactic al ASEM. În acest context, sunt realizate lecţii la cursul „Cultura Informaţiei” pentru licenţă, masterat şi doctorat.  Biblioteca participă la redactarea Anexei de publicaţii la Raportul de activitate ştiinţifică a ASEM în conformitate cu cerinţele CNAA, AŞM şi standardele internaţionale de completare a datelor bibliografice. Ţinând cont că referinţele bibliografice în continuare trebuie obligatoriu elaborate în conformitate cu standardul internaţional ISO 690:2010, în baza unei decizii a Senatului ASEM, se realizează un şir de acţiuni de instruire a cadrelor didactice cu privire la prezentarea corectă a publicaţiilor în rapoartele ştiinţifice. Sunt realizate şi consultaţii individuale autorilor [3].  Biblioteca a organizat Campania „Antiplagiat” care s-a desfăşurat în 36 de grupe academice. Studenţii au aflat ce este plagiatul şi care sunt căile de utilizare etică a informaţiei, ce presupune dreptul de autor, tipuri de plagiat, softuri cu care se identifică sursele de unde s-a plagiat, cum faci ca să eviţi plagiatul neintenţionat, folosirea sistemelor de citare şi referinţe bibliografice.  Informarea utilizatorilor bibliotecii despre resursele informaţionale are loc prin intermediul mai multor forme: difuzare culturală, expoziţii tematice, de informare şi online, liste electronice, Zile de Informare, prezentări de resurse la catedre şi în grupuri academice. Agenda culturală este variată şi include un şir de manifestări de informare şi activităţi publice. Astfel, sălile de lectură găzduiesc diverse întruniri: conferinţe, prezentări publice, realizate în parteneriat cu Departamentul de Ştiinţă şi Senatul Studenţesc. În scopul promovării şi prezentării capitalului intelectual – documentar al comunităţii ASEM, anual este organizat, în perioada aprilie – mai, Salonul „Studium” al publicaţiilor cadrelor didactice ale ASEM. În cadrul salonului sunt expuse şi prezentate publicaţii ale autorilor de la ASEM. Tematica activităţilor publice şi a expoziţiilor de carte, expuse pentru publicul larg, sunt postate pe pagina web a bibliotecii. Pe parcursul anului sunt organizate diverse activităţi de prezentare a resurselor electronice. Printre cele mai importante menţionăm: EBSCO Publishing, Cambridge Journals Online, Springer, Taylor & Francis, DOAJ – Directory of Open Access Journals, Biblioteca electronică a Băncii Mondiale, Biblioteca electronică a Uniunii Europene, Portalul analitic rusesc Polpred; revistele Ecoforum, Revista de Turism şi altele care au fost în regim de testare pe perioade scurte.  Centrul Multimedia oferă permanent consultaţii la cerere pentru toate categoriile de utilizatori: profesori, studenţi etc., şi ghidează absolvenţii pentru înregistrarea în Repozitoriul tezelor de licenţă şi de master (consultanţă în crearea conturilor de acces şi tipărirea rapoartelor de coincidenţă). Publicul utilizator are acces la catalogul online de la toate posturile de lucru, 5 posturi ale bazelor de date „Legislaţia Republicii Moldova” şi „Practica judiciară”, 82 de posturi de lucru pentru bazele de date online. Activitatea redacţională şi editorială a Bibliotecii Ştiinţifice ASEM este axată pe actualizarea permanentă a informaţiilor de pe site-ul bibliotecii; prelucrarea publicaţiilor editurii ASEM pentru integrarea lor în colecţia digitală ASEM; editarea materialelor necesare pentru organizarea activităţilor culturale şi ştiinţifice.  Biblioteca Ştiinţifică a ASEM este integrată în 5 proiecte internaţionale [1]: Centrul de Informare Publică al Băncii Mondiale; Centrul de Informare al Uniunii Europene; Consorţiul REM (Resurse Electronice pentru Moldova); Proiectul „Dezvoltarea noilor servicii informaţionale pentru Învăţământul Economic superior din Moldova” [4], finanţat de Programul Norvegian de Cooperare cu Eurasia în domeniul învăţământului superior, şi Proiectul TEMPUS „Servicii Informaționale Moderne pentru Îmbunătățirea Calității Studiilor” [5].  La momentul actual, Biblioteca Ştiinţifică ASEM are o structură organizatorică funcţională care răspunde misiunii şi scopurilor sale. Angajaţii au pregătirea profesională adecvată rolului şi funcţiei pe care o îndeplinesc în condiţii de respectare a calităţii şi termenelor stabilite de programele de activitate. Integrarea Bibliotecii Ştiinţifice ASEM în Sistemul Naţional de Biblioteci este realizată prin participarea la proiecte comune, strategii, elaborarea documentelor programate de către Consiliul Biblioteconomic Naţional, elaborarea şi aplicarea standardelor şi instrucţiunilor, comunicări la reuniuni profesionale.  Este evident că educaţia nu se realizează exclusiv în instituţii formale, un rol deosebit de important îl are şi biblioteca, în sensul că ea susţine educaţia cetăţenilor, reprezentând o sursă extrem de valoroasă şi accesibilă în contextul învăţării informale, ea este o resursă pentru învăţarea permanentă.