Articolul precedent |
Articolul urmator |
548 11 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-19 08:28 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.4:792.97.03 (1) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1674) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521) |
SM ISO690:2012 TIPA, Violeta. Impactul noilor tehnici asupra limbajului teatral (teatrul de animație/ păpuși). In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, p. 146. ISBN 978-9975-84-104-7. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 11, 2019 |
|||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019 | |||||
|
|||||
CZU: 791.4:792.97.03 | |||||
Pag. 146-146 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Epoca noilor tehnologii digitale produc modificări considerabile în toate domeniile sociale și culturale. N-au fost absolvite de influențele acestea nici artele audiovizuale. Și, dacă filmul îi datorează acestui salt tehnic și tehnologic, ce a facilitat crearea operelor cinematografice, un avânt considerabil în evoluția sa, atunci teatrul, grație acestor influențe, își modernizează modalitățile de expresie. Și aceasta are loc sub mai multe aspecte. În primul rând, au loc schimbări structurale: concomitent cu diverse proiecții video în structura spectacolului este implicată însuși camera de luat vederi, care lărgește cadrul acțiunii sau o amplifică. În al doilea rând, se experimentează cu elementele limbajului filmic, apelând la tehnicile filmului de animație, spre exemplu. Or, adresările la tehnologiile digitale le oferă regizorilor de teatru posibilități inedite de valorificare a spațiului scenic, modificând cele trei elemente (ale teatrului clasic): timp, spațiu și acțiune, în cele mai imprevizibile forme. În special, pentru teatrul de animație, digitalul devine o provocare. Festivalul Lalka tez czlowiek (Varșovia) își focalizează atenția la experimentele ce se desfășoară anume în teatrul de animație/de păpuși contemporan. În acest sens, ediția a XIII-a a festivalului (toamna, 2018) a surprins prin utilizarea noilor tehnologii și experimente în teatrul de animație: spectacolul Victoria 2:0 al teatrului „Moment Maribor” din Slovenia și The Last Rat of Theresienstadt (Ultimul șobolan din Terezina) al trupei americane, care au propus o nouă viziune asupra teatrului de păpuși. Aceste spectacole, precum și unele producții naționale, vor sta la baza argumentării tezelor înaintate, dar și la cercetarea mutațiilor de ordin artistic și estetic, drept repercusiuni ale implementării în structurile teatrului de animație ale mecanismelor digitalului și ale unor procedee provenite din arsenalul limbajului cinematografic. |
|||||
|