Dimensiunea identitară a artei în ipostază de criteriu valoric
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
477 3
Ultima descărcare din IBN:
2021-03-28 16:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
7.01 (4533)
Estetică. Filozofie. Gust. Teoria artei în general (108)
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria. Dimensiunea identitară a artei în ipostază de criteriu valoric. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, pp. 145-146. ISBN 978-9975-84-104-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 11, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019

Dimensiunea identitară a artei în ipostază de criteriu valoric

CZU: 7.01

Pag. 145-146

Plamadeala Ana-Maria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 martie 2020


Rezumat

Aspirația socio-culturală de un randament iluminist fără precedent al Europei moderne în regăsirea tuturor ramificărilor identitare neluate în seamă în contextul unor cataclisme istorice și politice insurmontabile, generează imperativul scoaterii din anonimat a unor universuri etnoculturale cu statutul ingrat al „obiectelor neidentificate”. Restabilirea nedreptății istorice revine criticilor de artă, responsabili pentru inițierea unui dialog pe picior de egalitate dintre Vest și Est în scopul cunoașterii și recunoașterii reciproce. Complexitatea analitică a exigenților inedite semnalează imperativul abolirii caracterului factologic și descriptiv în favoarea unui pluridisciplinar, coagulând într-un tot întreg sintezele metodologice moderne de filiație filozofică, antropologică, etnopsihologică, fenomenologică, semantică etc. Elaborarea unor exegeze unificatoare vizează domenii marcate de o vădită „insuficiență teoretică”, printre care evidențiem da capo: a) reabilitarea în calitate de obiect de studiu al statutului identitar al artei naționale, denigrat atât de ideologia comunistă, cât și de nihilismul postmodernist; b) reexaminarea mitocentrismului actului artistic basarabean în calitate de factor determinativ al păstrării legăturii cu arborele genealogic; c) stabilirea, prin asimilarea teoriilor jungiene, a ierarhiei de valori a miturilor, arhetipurilor, simbolurilor tipurilor de eroi, preferințelor genuistico-stilistice; d) identificarea celor mai elocvente și valoroase fenomene și personalități artistice din spațiul basarabean cu un potențial relevant în vederea completării și îmbogățirii demersului ființial al românilor de pretutindeni. Sondajul în sfera enigmatică a „psihologiei profunzimilor” conține implicit virtualitățile generoase ale reactualizării impactului cunoașterii artistice asupra tuturor componențelor complexului identitar (cultural, istoric, social, psihic).