Docudrama: o structură audiovizuală hibridă
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
513 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-02-10 19:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.774:654.19+070 (1)
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (788)
Telecomunicații și telecomandă (organizare, funcționare) (126)
Ziare. Presă. Jurnalism (561)
SM ISO690:2012
BOHANŢOV, Alexandru. Docudrama: o structură audiovizuală hibridă. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, p. 138. ISBN 978-9975-84-104-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 11, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019

Docudrama: o structură audiovizuală hibridă

CZU: 316.774:654.19+070

Pag. 138-138

Bohanţov Alexandru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 martie 2020


Rezumat

Docudrama este formatul de televiziune care utilizează elemente documentare și de ficțiune în procesul de reconstituire a unor întâmplări și situații absolut reale. Altfel zis, naraţiunea audiovizuală care se bazează pe fapte autentice (evenimente, oameni, fenomene), fiind folosite materiale documentare (înscrisuri, fotografii, imagini cinematografice, secvenţe video) în combinaţie cu reconstituiri jucate de actori, se legitimează sub denumirea de docudramă. Formatul respectiv a luat fiinţă la începutul anilor ’60 ai secolului XX în cadrul postului de televiziune BBC, inițiatorul acestei formule inedite fiind regizorul britanic Peter Watkins care, totodată, s-a manifestat și ca scenarist de mari resurse creative. Primul său succes răsunător, în care a fructificat cu multă măiestrie poetica docudramei, a fost lungmetrajul de televiziune Culloden (1964). În cadrul comunicării vor fi analizate mai multe docudrame de marcă: Bătălia pentru cosmos (Битва за космос, 2005), o coproducție: Pervâi kanal, BBC, National Geographic și trustul media german Norddeutscher Rundfunk; Eu sunt Wolf Messing (Pervâi kanal, 2009); În spatele frontului, consacrată Anului Centenarului Marii Uniri (2018), un proiect al Televiziunii Române. Spre regretul nostru, docudrama este genul cel mai arid în practica audiovizuală din Republica Moldova. Și totuși, în 2019, în spațiul public din Republica Moldova a fost lansată o producție audiovizuală de excepție – Siberia din oase (OWH Studio, durata: 85 minute) – o docudramă în regia Leontinei Vatamanu (producător Virgiliu Mărgineanu), peliculă dedicată basarabenilor deportați în „Siberii de gheață” în perioada anilor 1941-1949. Cumplita dramă a deportărilor este construită pe mărturiile cutremurătoare ale patru protagoniști, care au fost ridicați și trimiși forțat în Siberia în noaptea din 6 spre 7 iulie 1949.