Prezența motivelor populare în baticul din Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
642 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-01-01 20:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.5:745.52(478) (3)
Muzee. Expoziții permanente (505)
Desen. Design. Artă aplicată și meserii de artă (336)
SM ISO690:2012
PROCOP, Natalia. Prezența motivelor populare în baticul din Moldova. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, p. 133. ISBN 978-9975-84-104-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 11, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019

Prezența motivelor populare în baticul din Moldova

CZU: 069.5:745.52(478)

Pag. 133-133

Procop Natalia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 martie 2020


Rezumat

Au fost supuse analizei lucrările executate în tehnica baticului din colecția Muzeului Național de Artă al Moldovei, colecțiile private ale artiștilor plastici și cataloagele expozițiilor din perioada anilor 1960–2010. Una dintre sursele de inspirație pe larg abordate de către artiștii plastici autohtoni este arta populară. Influenţate de cerinţele sociale şi estetice, în perioada anilor ʼ50 artele decorative parcurg o nouă etapă, ce se caracterizează prin sinteza dintre stilul popular şi cel contemporan. Începând cu această perioadă motivele populare devin sursă de inspirație inepuizabilă pentru creația artiștilor plastici. Studiul reflectă prezența în arta textilă din perioada RSSM și Republica Moldova a ornamentelor inspirate din tradițiile artei populare. Printre autorii care practică tehnica baticului, a căror creație a fost influențată de tradițiile și motivele naționale îi putem menționa pe Enghelsina Şugjda, Ludmila Cornienco, Lidia Ceban-Boico, Alla Uvarova, Florentin Leancă ș.a. În lucrările lor sunt reflectate tradițiile de nuntă („Nunta”, „Mireasa” de L. Ceban-Boico); muncă și trai („Casa Mare”, „Poveste”, „Melodie”, „Munca”, „Primăvara”, „Iașul în carnaval” „Păsări” de L. Ceban-Boico, „Stofă decorativă” de L. Cornienco), motivul pomului vieții („Stofă decorativă” de L. Cornienco, „Amintiri” de A. Uvarova, „Căluțul” de L. Cornienco și L. CebanBoico, „Covor” de F. Leancă) ș. a. Muzeul Național de Artă al Moldovei păstrează în colecţia sa baticuri datate cu anul 1968, fiind realizate de Ludmila Cornienco şi Lidia Ceban-Boico. Motivul reprezentat în numeroase lucrări din această perioadă este pomul vieții, preluat din covorul tradițional basarabean. Compozițiile figurative sunt realizate în tehnica baticului rece și fierbinte. În mare parte autorii utilizează în compozițiile sale doar elementele motivelor populare, fără preluarea și a gamei cromatice din covorul tradițional.