Articolul precedent |
Articolul urmator |
489 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-30 10:30 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792(478)(091) (4) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521) |
SM ISO690:2012 MALCOCI, Vitalie. P. Balan – abordări și tendințe noi de organizare a spațiului scenic în anii ’90 ai secolului al XX-lea. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, pp. 129-130. ISBN 978-9975-84-104-7. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 11, 2019 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 792(478)(091) | ||||||
Pag. 129-130 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Apariția noilor procese transformatoare și noilor cerințe de soluționare a metodelor și mijloacelor de expresie în rezolvarea decorului și spațialității designului teatral stabilește o etapă nouă de dezvoltare a artei scenografice din Republica Moldova. Aceste modificări nu puteau să nu influențeze creația artistică atât a plasticienilor cu experiență, cât și a tinerilor pictori-scenografi. Printre aceștea se înscrie remarcabila personalitate a plasticianului Petru Balan, care fascinează prin creativitatea și imaginația sa artistică În anii ’90 ai secolului al XX-lea artistul prin scenografia sa montează peste 70 de spectacole în diferite teatre ale republicii și peste hotarele ei. Anume această perioadă aduce plasticianului recunoștința și aprecierea binemeritată în arta teatral-decorativă moldovenească. Scenograful propune un nivel elevat al culturii vizuale, prin care fructifică realizarea designului scenic ca componentă performantă a spectacolului. Schimbări semnificative realizează în organizarea spațiului scenic, unde coordonatele spațiului real au fost concepute de posibilitățile plastice. Anume prin aplicarea mijloacelor plastice artistul organizează reușit cadrul scenic, subordonând coordonatele spatial-volumetrice compoziției întregi și stabilind integritatea imaginii vizuale. P. Balan reușește să obțină o înaltă expresivitate emoțională datorită decorurilor combinate și gradului maxim de credibilitate a acțiunii scenice. Prin arta organizării decorului artistul a urmărit spre o contopire organică a cadrului spectacolului și a modalităților de abordare expresivă. Rolul materialelor și facturilor a crescut semnificativ într-un principiu calitativ nou de utilizare. Astfel, prin aportul creației plasticianului P. Balan sunt stabilite și valorificate cele mai importante procese care caracterizează scenografia moldovenească, procese care într-o formă sau alta au influențat opera scenografilor teatrali din Moldova. |
||||||
|