Valențe organologice în „Cimiliturile românilor” de Artur Gorovei
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
845 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-15 06:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
398.6(498)(091) (1)
Folclor propriu-zis (714)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Valențe organologice în „Cimiliturile românilor” de Artur Gorovei. In: Arta , 2019, nr. 2(AAV), pp. 25-29. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3597225
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Valențe organologice în „Cimiliturile românilor” de Artur Gorovei

Organology valences in the “Romanians’ Riddles” by Artur Gorovei

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3597225
CZU: 398.6(498)(091)

Pag. 25-29

Ghilaş Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Disponibil în IBN: 23 ianuarie 2020


Rezumat

Studiul încearcă să întreprindă evaluarea „prezenţei” instrumentelor muzicale în colecţia lui Artur Gorovei „Cimiliturile românilor”. Pornind de la lectura textelor din această culegere, constatăm că aparatele sonore, în formă lor cimilită, sunt o componentă stabilă în lucrarea autorului. Cum rostul cimiliturii este de a pune la încercare agilitatea minţii întru dezlegarea enigmei conţinutului enunţat, identificarea instrumentelor muzicale este indusă prin recursul la diferite procedee artistice şi stilistice (alegorie, asonanţă, comparaţie, enumeraţie, epitet, hiperbolă, metaforă, personificare ş. a.). Prin descrierile parafrastice, depistate în volumul de cimilituri al lui A. Gorovei, a fost posibilă recunoaşterea unui bogat nomenclator organologic, în care sunt reprezentate toate familiile instrumentale cu excepţia celor membranofone, stipulări cu caracter general, notificări de conformaţie organologică, referinţe codate privind funcţionarea instrumentelor în viaţa cotidiană etc. Totodată, radiografia paletei organofone, observată prin prisma colecţiei lui A. Gorovei, denotă prezenţa anumitor simboluri muzicale, efecte ale fanteziei geniului colectiv. Instrumentele muzicale îşi găsesc o reflectare adecvată în cimilituri, conturând mai clar caracterul ludic, plasticitatea imaginilor şi inconfundabilul mesaj al acestei specii scurte a culturii orale.

The study attempts to evaluate the “presence” of musical instruments in Artur Gorovei’s collection of riddles in the book „Cimiliturile românilor”. Starting from the reading of the texts in this collection, we find that the sound instruments, in their riddled form, are a stable component in the author’s work. As the purpose of the riddle is to test the agility of the mind to unravel the enigma of the stated content, the identification of the musical instruments is induced by the recourse to various artistic and stylistic processes (allegory, assonance, comparison, enumeration, epithet, hyperbole, metaphor, personification etc.). By the descriptions found in A. Gorovei’s volume of riddles, it was possible to recognize a rich organological nomenclature, in which all instrumental families, except the membranophones, are represented through general stipulations, notifications of organological conformation, coded references on the operation of instruments in everyday life, etc. At the same time, the radiograph of the organologic palette, observed through A. Gorovei’s collection, denotes the presence of certain musical symbols, the effects of the collective genius fantasy. The musical instruments find an appropriate reflection in riddles, outlining more clearly the ludic character, the plasticity of images and the unmistakable message of this short species of oral culture.

Cuvinte-cheie
Artur Gorovei, cimiliturile românilor, ghicitori, instrumente musicale,

Artur Gorovei, Romanian riddles, musical instruments