Leonida Lari: strategia vectorală a poeziei
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
619 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-09 11:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-1(478).09 (184)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087)
SM ISO690:2012
ROŞCA, Timofei. Leonida Lari: strategia vectorală a poeziei. In: Probleme ale ştiinţelor socioumanistice şi modernizării învăţământului: Materialele conferinței științifice anuale a profesorilor și cercetătorilor UPS „Ion Creangă”, Ed. Seria XXI, 21-22 martie 2019, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: CEP UPS „I.Creangă”, 2019, Seria 21, Vol.3, pp. 340-350. ISBN 978-9975-3370-4-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme ale ştiinţelor socioumanistice şi modernizării învăţământului
Seria 21, Vol.3, 2019
Conferința "Probleme ale ştiinţelor socioumanistice şi modernizării învăţământului"
Seria XXI, Chișinău, Moldova, 21-22 martie 2019

Leonida Lari: strategia vectorală a poeziei

CZU: 821.135.1-1(478).09

Pag. 340-350

Roşca Timofei
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 15 ianuarie 2020


Rezumat

An active phenomenon, well established in the conscience of the nation, Leonid Lari's poetry not only through concept and vision, theme or motive, but also through language and formula, attitude and gesture, through the vigor of imagination and fantasy, is a vectorial one, appealing to the great meanings of existence and life. Viewed from such an altitude, the poems of the author of Dulcele foc (The Sweet Fire) appear as characters or actors. Or, since the poetic ego declares itself to be a „sphere‖ – it sees the world multiply, but also sees itself from the perspective of this world, the anthological poems like Piaţa Diolei, Marele vânt (The Great Wind), Scoica solară (The Solar Shell), Lira și păianjenul (The Lyre and the Spider), Al nouălea val (The ninth wave) etc., as it is naturally, have a spherical aspect or character, communicate multilaterally with each other and communicate reciprocally, support and continue each other so as to ensure the vectorial strategy of the general concept. An example of this would be the volume Se duce vara vieţii (The summer of life goes).