Drepturile şi obligaţiile organului fiscal şi ale funcţionarului fiscal (Aspecte teoretico-juridice)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1144 95
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-24 12:39
SM ISO690:2012
VLAICU, Vlad. Drepturile şi obligaţiile organului fiscal şi ale funcţionarului fiscal (Aspecte teoretico-juridice). In: Integrare prin cercetare şi inovare.: Ştiinţe juridice și economice , 10-11 noiembrie 2015, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2015, R, SJE, pp. 141-144.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare şi inovare.
R, SJE, 2015
Conferința "Integrare prin cercetare şi inovare"
Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2015

Drepturile şi obligaţiile organului fiscal şi ale funcţionarului fiscal (Aspecte teoretico-juridice)


Pag. 141-144

Vlaicu Vlad
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 17 octombrie 2019


Rezumat

Organul fiscal al Republicii Moldova este Serviciul Fiscal format din Inspectoratul Fiscal Principal de Stat de pe lângă Ministerul Finanțelor, Inspectoratul Fiscal de Stat al UTA Găgăuzia şi Inspectoratele Fiscale de Stat Teritoriale, sarcina acestora constând în exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei fiscale, asupra calculării corecte, achitării depline şi la timp a obligaţiilor fiscale. În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, legiuitorul, prin intermediul art.134 al Codului fiscal, acordă organului fiscal şi funcţinarului fiscal un şir de drepturi şi impune un şir de îndatoriri, care doctrinar ar putea fi grupate în funcţie de atribuţiile acestora. Drepturile organului fiscal și ale funcționarului fiscal în cadrul efectuării controlului fiscal constau în posibilitatea organului fiscal de a efectua controale asupra modului în care contribuabilii, organele vamale şi serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale etc. respectă legislaţia fiscală; de a efectua cumpărătura de control şi de a cere explicaţii şi informaţii asupra problemelor identificate în procesul controlului. În procesul controalelor fiscale, organul fiscal are dreptul să ceară documentele necesare în exercitarea atribuţiilor; să deschidă şi să examineze, să sigileze, după caz, indiferent de locul aflării lor, încăperile de producţie, depozitele, spaţiile comerciale şi alte locuri, folosite pentru obţinerea de venituri sau pentru întreţinerea obiectelor impozabile, documentelor etc.; să aibă acces la sistemul electronic de evidenţă contabilă al contribuabilului; să ridice de la contribuabil documente în cazurile şi în modul prevăzut de legislaţie etc. Drepturile organului fiscal și ale funcționarului fiscal în procesul executării silite a obligațiilor fiscale constau în posibilitatea suspendării operațiunilor pe conturile bancare ale contribuabililor; posibilitatea ridicării mijloacelor bănești de la punctele de comercializare; comercializarea bunurilor mobile și imobile ale contribuabililor în scopul achitării obligației fiscale. Drepturile organului fiscal în scopul eficientizării respectării legislației fiscale constau în posibilitatea acestuia de a controla autenticitatea datelor din documentele de evidenţă şi din dările de seamă fiscale ale contribuabilului; pornirea în instanţele judecătoreşti de acţiuni contra contribuabililor privind: anularea unor tranzacţii, anularea înregistrării întreprinderii, organizaţiei, lichidarea întreprinderii, organizaţiei în temeiurile stabilite de legislaţie etc.; să ceară şi să verifice lichidarea încălcării legislaţiei fiscale, să aplice, după caz, măsuri de constrângere etc. Drepturile organului fiscal și ale funcționarului fiscal în baza acordurilor internaționale constau în posibilitatea acestora de a solicita şi a efectua controale fiscale în alte ţări; de a solicita organelor competente din alte state informaţii despre activitatea contribuabililor, fără acordul acestora și de a prezenta organelor fiscale ale altor state informaţii despre relaţiile contribuabililor străini cu cei autohtoni, fără acordul sau înştiinţarea acestora din urmă. Alte drepturi ale organului fiscal și ale funcționarului fiscal – efectuarea de vizite fiscale; să estimeze obiectele impozabile şi să calculeze impozitele şi taxele, să utilizeze metode şi surse directe şi indirecte; să primească în numerar impozite, taxe, majorări de întârziere (penalităţi) şi/sau amenzi; să citeze la organul fiscal contribuabilul, persoana presupusă a fi subiectul impozitării, persoana cu funcţie de răspundere a contribuabilului, inclusiv responsabilul de evidenţa documentelor referitoare la persoana presupusă a fi subiectul impozitării pentru a depune mărturii, a prezenta documente şi informaţii în problema de interes pentru organul fiscal; să folosească mijloace de informare în masă pentru popularizarea şi respectarea legislaţiei fiscale etc. [2, art.134 alin. (1)]. În scopul prevenirii şi depistării cazurilor de încălcare fiscală, inclusiv a cazurilor de eschivare de la stingerea obligaţiilor fiscale etc., având ca bază juridică art.134 alin.(2) al Codului fiscal şi Regulamentul privind principiile de funcţionare a posturilor fiscale, organul fiscal poate institui posturi fiscale atât staţionare, cât şi mobile, postul fiscal staţionar fiind amplasat într-un loc stabil şi special amenajat, pe când postul fiscal mobil deplasându-se în raza teritoriului controlat.În situaţia în care în procesul activităţii sale organul fiscal a emis acte cu caracter normativ sau individual contrar normelor legale, acesta este în drept de a le revoca, modifica sau suspenda. Actele inspectoratelor fiscale de stat teritoriale care contravin legislaţiei mai pot fi anulate, modificate sau suspendate şi de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat [5] sau de instanţele de judecată. Cerinţele şi dispoziţiile legale ale funcţionarului fiscal sunt executorii pentru toate persoanele, inclusiv pentru cele cu funcţie de răspundere, împiedicarea de a-şi exercita atribuţiile, ofensarea, ameninţarea, împotrivirea, violentarea, atentarea la viaţa, la sănătatea şi la averea funcţionarului fiscal, precum şi a rudelor lui apropiate, în timpul exercitării atribuţiilor sau în legătură cu aceasta vor constitui încălcări, iar persoanele vinovate de săvârşirea lor vor fi trase la răspundere [2, art.134 alin.(3)], inclusiv penală. Pe lângă drepturile menționate anterior, organul fiscal și funcționarul fiscal au și un șir de obligații, care ar putea fi grupate în felul următor: a) Îndatorirea de bază a organului fiscal este de a acţiona în strictă conformitate cu Constituţia Republicii Moldova şi cu legislaţia în vigoare, respectând drepturile şi libertăţile contribuabililor şi neadmiţând folosirea situaţiei de serviciu în interese personale meschine etc. b) Obligațiile față de contribuabili, printre care tratarea cu respect şi corectitudine a acestora şi a altor participanţi la raporturile fiscale; informarea despre drepturile şi obligaţiile lor; informarea la cerere despre impozitele şi taxele în vigoare, despre modul şi termenele lor de achitare şi despre actele normative respective; asigurarea gratuită a contribuabililor cu formulare tipizate de dare de seamă fiscală; compensarea sau perfectarea materialelor pentru restituirea sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite; eliberarea certificatelor privind lipsa sau existenţa restanţelor faţă de buget; accesul gratuit al contribuabililor la Registrul general electronic al facturilor fiscale. De asemenea, organul fiscal este obligat să popularizeze legislaţia fiscală; să ţină evidenţa contribuabililor şi a obligaţiilor fiscale; să examineze petiţiile, cererile şi reclamaţiile contribuabililor în modul stabilit de lege etc. c) Obligaţiile organului fiscal în raport cu contribuabilii nerezidenţi constau în eliberarea certificatului despre sumele veniturilor obţinute în Republica Moldova şi impozitele achitate etc.; d) Obligaţiile organului fiscal în domeniul controlului fiscal constau în îndatorirea acestuia de a efectua controale fiscale şi de a întocmi actele de rigoare; în cazul depistării unei încălcări fiscale şi neîndeplinirii cerinţelor legale ale funcţionarului fiscal, de a emite decizii privind aplicarea de sancţiunii fiscale; de a remite contribuabilului sau reprezentantului acestuia, în termenele prevăzute de legislaţia fiscală, decizia emisă etc.De asemenea, organul fiscal este obligat să primească şi să înregistreze cereri, comunicări şi alte informaţii despre încălcări fiscale şi să le verifice [2, art.136]. În procesul activității sale, Serviciul Fiscal se ghidează de un șir de principii stipulate în pct.3 al Codului etic al funcţionarului fiscal, care impun funcţionarilor fiscali unele îndatoriri, un anumit comportament, principii obligatorii pentru funcționarii fiscali, printre care devotamentul faţă de stat, contribuabil şi cetăţeni; respectarea strictă a legilor şi a altor acte juridice; respectarea drepturilor şi intereselor legitime ale contribuabililor şi autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale; onestitatea şi obiectivitatea; competenţa profesională și confidenţialitatea [4]. Mai mult ca atât, la instituirea în funcţie, funcţionarul fiscal depune jurământul cu conţinutul specificat în pct.6 al Codului etic al funcţionarului fiscal din care, de asemenea, rezultă impunerea unui comportament legal acestuia, respectarea drepturilor şi intereselor legitime ale contribuabililor. În cazul în care funcţionarul fiscal în procesul activităţii sale totuşi a încălcat drepturile contribuabilului, acesta poate fi tras la răspundere, inclusiv penală. Frecvent funcţionarii fiscali în cazul încălcărilor admise în activităţile lor sunt traşi la răspundere disciplinară conform art. 58 al Legii cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, aplicându-li-se următoarele sancţiuni: avertisment; mustrare; mustrare aspră; suspendarea dreptului de a fi promovat în funcţie în decursul unui an; suspendarea dreptului de a fi avansat în trepte de salarizare pe o perioadă de la unu la doi ani, sau destituirea din funcţia publică.