Eficientizarea lecturii prin intermediul metodelor interactive la elevii claselor primare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
940 79
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-05 19:43
SM ISO690:2012
BIŢA, Ana. Eficientizarea lecturii prin intermediul metodelor interactive la elevii claselor primare. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe umanistice Științe sociale, 21-22 aprilie 2016, Chişinău. Chişinău, 2016: CEP USM, 2016, 2016, SU, SS, pp. 143-145.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SU, SS, 2016
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: "
Chişinău, Moldova, 21-22 aprilie 2016

Eficientizarea lecturii prin intermediul metodelor interactive la elevii claselor primare


Pag. 143-145

Biţa Ana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 22 iulie 2019


Rezumat

Explozia informaţională din societatea actuală se reflectă, în primul rând, asupra sistemului de învăţământ, prin implicarea activă a procesului instructiv-educativ în formarea unui profil al elevului, caracterizat prin abilităţi de lucru cu informaţia corespunzătoare cerinţelor sociale. În actualul cadru sociocultural caracterizat de o explozie a culturii media, lectura pierde tot mai mult teren în faţa preferinţelor, preocupărilor şi interesului manifestat în rândul elevilor. Analiza rezultatelor PISA 2012 demonstrează plasarea Republicii Moldova pe ultimul loc în rândul celor 65 de ţări testate la lectură, date care atenţionează probleme la capitolul «alfabetizarea lecturii», având în vedere capacitatea elevilor de a înţelege diverse tipuri de texte scrise, de a reflecta asupra celor citite pentru a-şi dezvolta potenţialul şi pentru a participa ulterior în viaţa socială. Prin definiţie, lectura este ,,o metodă esenţială de învăţare, cu rol de a-i introduce pe cei care învaţă în tehnica utilizării textului scris (manuale, opere literare sau ştiinţifice, dicţionare, enciclopedii, culegeri de texte)” [1, p.158]; ,,... un proces cognitiv complex de decodificare a simbolurilor în intenţia de a deduce semnificaţii, a interpreta înţelesuri şi a conferi semnificaţii” [1, p.155]; ,,... o parte esenţială a învăţării, o activitate de studiu foarte personală şi formativă” [3, p.124]. Astfel, lectura este modalitatea de achiziţionare a limbajului, comunicare şi împărtăşire a ideilor. Eficienţa lecturii este determinată de anumite contexte:  contextul psihologic presupune stimularea motivaţiei, interesului şi intenţiei pentru lectură;  contextul social stabileşte interacţiunea dintre cititor şi alte persoane;  contextul fizic determină condiţiile materiale (suportul didactic pentru lectură) şi de mediu (de ex. lumina) ale cititorului. În acest context, tehnologia învăţării impune aplicarea, în cadrul demersului didactic, a metodelor interactive de eficientizare a lecturii cu accent pe citirea rapidă, înţelegerea şi interpretarea mesajului textului [5]. Prin urmare, cadrul didactic are menirea de a utiliza metode interactive de lectură în cadrul lecţiilor. Metodele interactive sunt modalităţi de stimulare a învăţării şi dezvoltării personale, care favorizează interschimbul de idei, de experienţe, de cunoştinţe [2, p.10]. Există un şir de metode interactive care contribuie la eficientizarea lecturii la elevii claselor primare. În continuare sunt prezentate câteva dintre ele.  Metoda „Punctul verde”– la mijlocul textului care urmează a fi citit se pune un punct de culoare verde. Textul se citeşte fără a scăpa din vedere acel punct. Exersările repetate contribuie la mărirea câmpului vizual.  Metoda „Degetul”– se citeşte textul, acoperindu-se concomitent cu degetul mare al mâinii stângi cuvintele citite, aspect care previne/evită regresia.  Metoda „Creionul” – textul se citeşte ţinând un creion între dinţi, modalitate care evită citirea cu voce.  Metoda „Întrebări la text” – se citeşte textul, se calculează viteza citirii, apoi se răspunde la întrebări în baza textului citit, metodă care evidenţiază viteza citirii şi înţelegerea textului.  Metoda „Cine? Ce? Când? Unde? Ce fel de?”, metodă de ghidare a lecturii: fiecare întrebare indică informaţia pe care trebuie so căutăm în text. În cadrul acestor metode interactive textul se citeşte o singură dată. După citirea textului se calculează viteza de citire. Prin raportarea numărului de cuvinte la timp. Activităţile de citire rapidă încep cu exerciţii fizice, pentru o irigare sangvină mult mai bună a creierului, urmate de metode de citire rapidă [4, p.51]. În concluzie, susţinem următoarele:  metodele interactive eficientizează lectura la elevi;  importanţa lecturii reflectă anumite aspecte educaţionale: aspectul cognitiv: prin lectură elevii îşi îmbogăţesc cunoştinţele despre lume, despre realitate, aspectul educativ: lectura contribuie esenţial la educaţia copiilor în dimensiuni etice şi estetice, aspectul formativ: lectura are drept consecinţă formarea şi consolidarea deprinderilor de muncă intelectuală, dezvoltarea gândirii, a imaginaţiei, a capacităţii de exprimare corectă şi expresivă.