Simbolul ca semn multivalent în publicitate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
524 31
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-29 11:32
SM ISO690:2012
NANI, Elena. Simbolul ca semn multivalent în publicitate. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe umanistice Științe sociale, 21-22 aprilie 2016, Chişinău. Chişinău, 2016: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, SU, SS, pp. 33-35.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SU, SS, 2016
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: "
Chişinău, Moldova, 21-22 aprilie 2016

Simbolul ca semn multivalent în publicitate


Pag. 33-35

Nani Elena
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 9 iulie 2019


Rezumat

Comunicarea în cauză reprezintă rezumatul temei de cercetare al cărei obiect de studiu este simbolul ca semn multivalent în publicitate. Ţinem să precizăm faptul că tema de cercetare include un studiu comparat al publicității franceze și române, în cadrul cărora am analizat spoturi video din diverse domenii pentru a releva similitudini și diferențe, ca spre final să fie identificate trăsăturile specifice publicităților date din unghiul de vedere al simbolului. Actualitatea temei de cercetare se explică prin raportul de proporționalitate directă existent între dezvoltarea megarapidă a societății în toate sferele de activitate și necesitățile cotidiene ale oamenilor, precum și dorința de emancipare prin utilizarea produselor de marcă drept rezultat al interacțiunii frecvente atât cu ceilalți membri ai societății, cât și cu membrii altor societăți. Concomitent, vom menționa faptul că industria publicitară este un domeniu destul de riscant, care mizează pe strategii bine definite pentru a convinge potențialul client să cumpere produsele prezentate. Iată de ce publicitatea face apel la simbol – unitate plurivalentă capabilă să codifice și să transmită un mesaj cât mai convingător prin intermediul spoturilor video. Tema de cercetare este actuală și datorită faptului că este pertinentă în raport cu tendințele și realizările curente în spațiul socioeconomic național al Republicii Moldova. În condițiile economiei de piață, mai ales al embargoului impus exportului moldovenesc de vinuri și fructe, publicitatea redevine un avantaj al întreprinderilor autohtone pentru promovarea produselor noastre pe plan internațional. Scopul major al studiului consistă în identificarea mecanismului de funcționare a simbolului în cadrul publicității, considerat o strategie extrem de benefică pentru a convinge potențialii cumpărători. În concordanță cu scopul enunțat, survin următoarele obiective:  Determinarea identității simbolului.  Elucidarea particularităților simbolului în cadrul industriei publicitare.  Relevarea similitudinilor, diferențelor și a trăsăturilor specifice publicității franceze și române prin realizarea unui studiu comparat.  Elaborarea strategiilor eficiente de promovare în domeniul publicitar al Republicii Moldova. Reperele teoretice ale temei de cercetare includ enunțarea definiției simbolului ca entitate ce își regăsește identitatea în semnul lingvistic. În această ordine de idei, în cadrul temei de cercetare, simbolul este considerat drept „semn lingvistic special (cuvânt-simbol sau semn estetic), creat pe baza reasocierii semnificantului cu semnificatul prin reinterpretarea selectivă a semelor dominante ale unității nominale în scopul obținerii unor semnificații estetice motivate” [1, p.54]. Un rol aparte se acordă operației de resemantizare prin care semnul lingvistic se transformă în semn estetic. Astfel, dimensiunea teoretică a studiului se axează pe dualitatea semn lingvistic – cuvânt-simbol cu relevarea trăsăturilor specifice, atât ale semnului lingvistic, cât și ale cuvântului-simbol, privilegiat fiind cel din urmă. Utilizând metoda comparativă, sunt extrase cele mai importante trăsături ale simbolului care permit exploatarea acestuia în publicitate.Dimensiunea practică a studiului realizează o analiză a categoriilor referențiale simbolizatoare care stau la baza mecanismului de simbolizare: forma, culoarea, calitatea, cantitatea, conținutul etc. În baza categoriilor simbolizatoare au fost analizate în detalii spoturile video propuse: unul din publicitatea franceză, și anume, din industria parfumieră, iar celelalte din industria vinicolă a Republicii Moldova, efectuându-se comparații și studii în paralel. În definitiv, simbolul este o entitate multivalentă care are un rol extrem de important în industria publicitară, și anume, cel de codificare a mesajului prin utilizarea formelor, culorilor, a sloganelor pentru a crea armonia și echilibrul în cadrul spotului video. Zi de zi trăim în ritm alert și suntem expuși unei lupte contra cronometru cu timpul. Iată de ce, 30 sec ale spotului video sunt mai mult decât suficiente pentru a atrage potențialii clienţi. În acest context, este motivată și alegerea spoturilor video din industria vinului în Republica Moldova. Aceasta este industria cu cea mai mare priză la public, cea care suscită interes pe plan național, dar mai ales internațional. Realizarea spoturilor publicitare în această industrie este foarte importantă – ea are rolul de promovare și dezvoltare a industriei vinicole autohtone în contextul unui ideal european.