Liber TV – mijloc de informare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
367 2
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-18 23:14
SM ISO690:2012
BILEŢCHI, Vlad. Liber TV – mijloc de informare. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe ale naturii şi exacte Științe juridice și economice, 21-22 aprilie 2016, Chişinău. Chişinău, 2016: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, SNE, SJE, pp. 126-128.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SNE, SJE, 2016
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: "
Chişinău, Moldova, 21-22 aprilie 2016

Liber TV – mijloc de informare


Pag. 126-128

Bileţchi Vlad
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 iulie 2019


Rezumat

Domeniul pe care ni l-am propus să-l supunem unei analize riguroase şi aprofundate implică intersectarea mai multor aspecte, nuanţe şi activităţi umane. Este vorba de mass-media şi sursele de informare a populaţiei. Caracterul implicit complex pe care-l reprezintă acesta se regăseşte începând cu faptul că exemplifică atât aspectul economic, cât şi cel social. Pe de o parte, mass-media reprezintă o sursă de venit şi o afacere profitabilă din perspectiva promovării anumitor produse comerciale şi a publicităţii şi, pe de altă parte – a conţinutului mediatic, a ştirilor şi noutăţilor care sunt purtătoare de mesaj şi formatoare de opinie pentru populaţie, fiind un produs de larg consum şi strictă necesitate în secolul informaţional. Luând în consideraţie actualităţile Republicii Moldova, precum şi în corelare cu problemele şi necesităţile cotidiene ale acesteia, am purces spre o analiză şi o sinteză practică a domeniului mass-media. Revenind la ideea iniţială că acest domeniu implică tangenţa sa cu alte domenii şi activităţi, putem dezvolta ideea până la nivelul de a recunoaşte mass-media în calitate de a 4-a forţă într-un stat, de rând cu cea legislativă, executivă şi judecătorească. Mijloacele de comunicare în masă se clasifică în funcţie de modul de vehiculare a informaţiei, spre exemplu în mijloace scrise (ziarele, revistele), mijloace audiovizuale (radioul, televiziunea) şi, respective, în funcţie de gradul de noutate şi de complexitate, de exemplu, mijloace tradiţionale (ziarele, radioul), mijloace moderne (televiziunea, Internetul, complexe multimedia). Conform datelor statistice accesibile astăzi – la 1 ianuarie 2015, în Republica Moldova erau înregistrate 218 licenţe audiovizuale, dintre acestea, 72 de licenţe de emisie pentru serviciile televizate şi 58 de licenţe pentru serviciile radiofonice:  35 de licenţe pentru difuzarea serviciilor televizate prin eter;  10 licenţe pentru studiouri televizate cu emisie prin satelit;  27 de licenţe pentru studiouri televizate cu emisie prin cablu;  55 în domeniul difuzării serviciilor radio prin eter;  2 în domeniul difuzării serviciilor radio prin satelit;  1 în domeniul difuzării serviciilor radio prin fir.În 2015, în conformitate cu noile modificări la Codul audiovizualului, radiodifuzorii privaţi au fost obligaţi să facă publice numele proprietarilor beneficiari şi datele privind cota lor de participare la capitalul social, precum şi alte informaţii de interes public. Până la 10 noiembrie 2015, aceştia urmau să facă publice informaţiile pe pagina web a serviciului de programe şi, în acelaşi termen, să le furnizeze Consiliului Coordonator al Audiovizualului. Acestea fiind luate în consideraţie, precum şi expunerile publice ale experţilor internaţionali – mass-media din Republica Moldova este captivă, atât din punctul de vedere al clasei politice şi influenţei acesteia, cât şi din punctul de vedere al pieţei concurenţiale. În dorinţa de a efectua o analiză cât mai aprofundată şi cu aspect practic, nu doar superficial teoretic, am înfiinţat o companie în acest domeniu. Datorită cunoştinţelor acumulate pe parcursul studiilor la Facultatea Ştiinţe Economice cu specializarea în Business şi administrarea Afacerilor am însuşit rapid şi coerent necesităţile în acest sens. Astfel, pas cu pas am analizat care sunt dificultăţile cu care se confruntă un tânăr specialist sau antreprenor în domeniul vizat de cercetare. Începând cu aspectele formale, birocratice şi finalizând cu cele practice şi aplicative. Am stabilit un business-plan şi un proiect de lucru, astfel încât în scurt timp am realizat un portal de ştiri on-line, accesibil pe internet, de rând cu multe altele existente. Denumirea sugestivă a acestuia este “Liber TV”, o sursă de informare liberă şi fără imixtiune şi ingerinţe frauduloase din exterior, cu prioritate românească în limba română şi punând accentul pe ştirile şi informaţiile naţionale. Compania la baza căreia este fondată această sursă de informare fiind ,,Liber Media Consulting” S.R.L. Am purces ulterior la valorificarea tuturor etapelor şi edificarea unei structuri ramificate de mass-media. Ceea ce implică un portal de ştiri on-line, un ziar sau o publicaţie periodică, o frecvenţă radio şi un post de televiziune finalmente. La etapa actuală, din aspectele teoretice, studiul a fost finalizat în totalitate, urmând partea aplicativă ce se regăseşte la cea de a 2-a etapă, la nivel de ziar sau publicaţie periodică ce este deja elaborată şi urmează a fi distribuită în masă începând cu data de 27 martie 2016, ulterior pornind spre etapa următoare de frecvenţă radio.n acest fel, putem afirma cu certitudine că există progrese la capitolul înregistrarea şi formalizarea unei afaceri în Republica Moldova, şi că piaţa este uşor penetrabilă pentru un tânăr antreprenor. Pe de altă parte, cotaţiile marilor companii şi segmentul larg rămân a fi inaccesibile, ceea ce semnifică faptul că este partajat şi blocat de instituţiile existente. Mesajele transmise sau insuflate de sursele massmedia reprezintă obiectul de studiu al numeroaselor analize ştiinţifice contemporane. Mass-media fiind concomitent şi sursă de informare, şi sursă de manipulare în masă. În contextul actual, prin combinarea mai multor domenii sub aceeaşi cupolă mediatică se formează un nou organism parcă economic, dar parcă social, care este în continuă existenţă şi evoluţie odată cu dezvoltarea raporturilor sociale. În conţinutul prezentării acestei cercetări ştiinţifice, am încercat să prezentăm succint complexitatea raporturilor şi legăturilor de interdependenţă şi corelare a mai multor domenii cu cel al informării populaţiei. Fiind un domeniu foarte concret şi nici pe departe abstract, fiecare dintre noi, într-un fel sau altul, informându-se prin intermediul unei platforme mediatice. Impactul acestora asupra noastră este unul extraordinar, dar neprelucrat până la capăt. Nimeni nu poate afirma cu certitudine consecinţele şi analiza urmărilor unui astfel de fenomen complex. Totodată, această frântură de analiză reprezentând un grăunte dintr-o lucrare amplă ştiinţifică de rând cu multe altele ce se realizează în statele dezvoltate din Uniunea Europeană şi SUA care au înfiinţat şi instituţii guvernamentale ce se preocupă de studierea acestui fenomen şi segment al circuitului social-economic.