Clusterele – cheia spre succes
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
331 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 00:34
SM ISO690:2012
SUHODOLOV, Alexander. Clusterele – cheia spre succes. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe ale naturii şi exacte Științe juridice și economice, 21-22 aprilie 2016, Chişinău. Chişinău, 2016: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, SNE, SJE, pp. 123-126.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SNE, SJE, 2016
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: "
Chişinău, Moldova, 21-22 aprilie 2016

Clusterele – cheia spre succes


Pag. 123-126

Suhodolov Alexander
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 iulie 2019


Rezumat

Prin cluster înţelegem „o reţea zonală de întreprinderi, furnizori, institute de cercetare, universităţi, centre de instruire profesională, dintr-un anumit domeniu specific, aflate pe poziţii concurenţiale cu orientare asupra inovaţiilor, şi în acelaşi timp legate între ele prin avantajele sinergice ale relaţiilor de cooperare şi a noilor modele de difuzare a cunoaşterii”. Principala caracteristică a clusterelor este organizarea flexibilă, fiecare întreprindere îndeplinind anumite activităţi, în funcţie de cerinţele pieţei şi de strategia clusterului. Clusterul reprezintă cadrul ideal de a prezenta o mulţime de companii sub acelaşi brand, conform unei politici comune de marketing, de a valorifica resurse şi competenţe comune. De asemenea, în cadrul unui cluster, companiile „tinere” au şansa de a învăţa de la cele cu experienţă, participând împreunǎ la activităţi de informare, instruire, cumpărare de mijloace fixe sau mobile, producţie, marketing, vânzări, construire de infrastructură comună. Provocările pentru ÎMM din Republica Moldova  Concurenţa globală  Cheltuieli pentru Inovare (ex. Volksvagen 1 mil. euro pe zi)  Cererea socială  Cunoştinţe globale în domeniu  Digitalizarea  Ciclul de viaţă scurt al produsului În scopul susţinerii financiare a întreprinderilor sectorului ÎMM, implicate în procesul dezvoltării clusterelor industriale, pot fi utilizate posibilităţile Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) privind atragerea mijloacelor din următoarele programe şi fonduri ale donatorilor externi, care operează actualmente în Republica Moldova: 1) Programul Operaţional Comun România – Ucraina – Republica Moldova 2) Agenţia pentru Cooperare Internaţională a Japoniei (JICA); 3) Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării (EUSDR); 4) Know-how Exchange Programme; 5) Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD); 6) Fondul Internaţional pentru Dezvoltare Agricolă; 7) Asistenţă Tehnică şi Schimb de Informaţii din cadrul Direcţiei Generale Extindere a Comisiei Comunităţilor Europene; 8) Fondul Comun, lansat de către Parteneriatul European pentru Democraţie (EPD) şi Fundaţia Est-Europeană (FEE); 9) Asistenţa Oficială pentru Dezvoltare (AOD) din partea României; 10) Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). De ce nu există ,,Clustere” în Republica Moldova? 1) lipsa experienţei de asociere şi cooperare între antreprenori. Această problemă este foarte importantă pentru antreprenorii sectorului ÎMM, majoritatea cărora soluţionează de sine stătător problemele ce apar la etapele de creare şi de desfăşurare a activităţilor proprii. Stabilirea obiectivelor comune, care să corespundă intereselor fiecărei întreprinderi este o condiţie necesară pentru asocierea în clustere, ceea ce prezintă un avantaj în atingerea beneficiilor proprii în baza soluţionării problemelor comune; 2) accesul limitat la informaţie în mediul de afaceri. Clusterele vor fi eficiente numai în cazul în care managerii întreprinderilor vor avea posibilitatea să efectueze schimbul operativ de informaţii între membrii clusterului. În cadrul mediului de afaceri trebuie să fie creată intercomunicarea liberă în baza cooperării de parteneriat; 3) o anumită perioadă de timp de la fondarea clusterului până la obţinerea efectelor. Riscul constă în procesul dificil de convingere a managerilor întreprinderilor, în special al ÎMM, în avantajele dezvoltării clusteriale, fără obţinerea posibilă a rezultatelor rapide. La etapa iniţială de creare a clusterului, este necesar a realiza acţiunile care pot da un efect relativ rapid şi nu necesită cheltuieli mari – crearea paginii web, promovarea imaginii clusterului, instruire etc.; 4) lipsa cadrului legislativ. În prezent, noţiunea de cluster, deşi există în unele documente de politici, la nivel legislativ principalele probleme ce ţin de crearea şi dezvoltarea clusterelor nu sunt reglementate; 5) alte obstacole – interesul scăzut al întreprinderilor şi instituţiilor de cercetări ştiinţifice faţă de cooperare; nivelul scăzut de încredere între antreprenori, al întreprinderilor şi instituţiilor managerilor activi, cu iniţiativa de lider pentru realizarea politicii clusteriale.