Extinderea afacerilor în Republica Moldova și importanța economică a investițiilor străine directe
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
629 43
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 12:55
SM ISO690:2012
JOLDÎBAEVA, Manşuc. Extinderea afacerilor în Republica Moldova și importanța economică a investițiilor străine directe. In: Integrare prin cercetare și inovare.: Ştiinţe socioumanistice, 28-29 septembrie 2016, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, Vol.2, R, SSU, pp. 184-189. ISBN 978-9975-71-818-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare și inovare.
Vol.2, R, SSU, 2016
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
Chișinău, Moldova, 28-29 septembrie 2016

Extinderea afacerilor în Republica Moldova și importanța economică a investițiilor străine directe


Pag. 184-189

Joldîbaeva Manşuc
 
 
 
Disponibil în IBN: 23 aprilie 2019


Rezumat

Activitatea antreprenorială cu participarea capitalului străin constituie o formă rapidă de relansare eficientă a economiei naționale și contribuie la sporirea capacității de concurență a mărfurilor și serviciilor prin utilizarea tehnologiilor avansate, precum: tehnologia informațiilor, electronică și industria telecomunicațiilor, automatizări, robotică; dar și stimulează activități de cercetare în domeniile tehnologiilor de vârf; crearea de noi locuri de muncă cu valoarea adăugată mare; susține dezvoltarea economică prin crearea infrastructurii moderne.Începând cu anul 2008, se atestă evoluţia general descendentă a fluxurilor de ISD. În trimestrul II al anului 2015, fluxurile nete de investiţii directe au însumat 121,49 mil., majorându-se faţă de trimestrul precedent cu 19,7% și cu 17,5% față de trimestrul II al anului trecut. Investiţiile în capitalul acţionar şi veniturile reinvestite în ianuarie-iunie 2015 au constituit 158,5 mil., comparativ cu anul trecut, când ajungeau la 130,65 mil. Ieşirile de capital aferente investiţiilor străine directe în economia naţională au înregistrat în trimestrul II al anului curent 33,56 mil., ca rezultat al rambursărilor de împrumuturi intragrup contractate anterior de la investitorii străini direcţi ( 27,54 mil. dolari) şi al retragerii capitalului acţionar din alte sectoare ($6,02 mil. dolari) [1]. Totuși, analiza arată că planurile investitorilor străini au fost în mod crucial influențate de evoluția crizei financiare globale din 2008-2009 și cu reflecții în anii 2010- 2015, ceea ce demonstrează că criza dată a avut un impact semnificativ asupra gradului de atractivitate investițională a țării. Majoritatea investitorilor țin cont de poziţia Moldovei în clasamentele internaționale, poziționarea mediului de afaceri a statului în ratingul mondial, precum și estimează locația propriu-zisă pentru plasarea investițiilor, și urmăresc succesul altor investitori care au reușit să se stabilească cu afacerea pe acest teritoriu. Alegerea definitivă a destinației pentru amplasarea capitalului în afacere depind de fluctuațiile politice și influența fiscalității. De menționat este faptul că investitorului, prin intermediul cadrului legislativ și instituțional privind investițiile străine directe, i se permite realizarea anumitor activități cu scop economic pe teritoriul Republicii Moldova. Însă în cea mai mare măsură anume de nivelul de implicare al guvernului în proiectele strategice cu participarea capitalului străin depinde nivelul de dezvoltare economică și joacă o importanță enormă în a se determina un investitor să aleagă în favoarea țării noastre. O politică în domeniul investițiilor străine este determinată nu numai prin urmărirea unor proiecte strategice de atragere a capitalului străin și determinarea unui set de acte legislative ce stabilesc sub ce condiții își desfășoară activitatea investitorul străin, care sunt instituțiile cu care acesta intră în contact, dar și se ține cont de pârghiile economice care pot facilita desfășurarea activității economice, dar și pot determina restricții pentru aceasta. Modul în care vor fi folosite diferite pârghii economice pentru a îndrepta investițiile spre atingerea nivelului înalt de dezvoltare economică va genera asigurarea stabilității financiare prin menținerea ratei inflației la nivel redus; va promova mai intens exporturi, diversificarea acestora, inclusiv pe piețele UE și ale altor țări; dezvoltarea și susținerea sectorului real al economiei etc. Principalele sectoare cu potențial pentru export și atragere a investițiilor străine directe vor fi industriile prelucrătoare și serviciile. Printre acestea se numără industria textilă, automotivă, serviciile de consultanță și IT. În opinia cercetătoarei Ana Popa, „facilitățile fiscale nu pot crea în mod artificial un climat economic favorabil, nu pot compensa gradul redus al bazei industriale sau rezolva problemele privind stabilitatea politică. Aceasta este mai mult importantă în etapa a doua a deciziei investiționale, când din lista posibilelor amplasamente pentru investiții stabile la etapa I, existent stimulentelor poate înclina deja balanța în favoarea uneia din ele. Rolul stimulentelor devine cu atât mai important, cu cât condițiile de operare pe piață se apropie de standardul internaţional, unde aspectele de condiționare a deciziilor de investire sunt relative stabile” [2].Dacă vom defini varietatea de acțiuni prin care structurile promovează politica investițională, atunci se pot evidenția două modalități: - politica pasivă la nivelul minimului necesar, fiind o serie de tehnici specifice utilizate de guvernare pentru oferirea posibilității investitorilor de a extinde afacerile cu caracter economic. - politica activă de promovare și atragere a investițiilor străine directe, ce se referă la utilizarea marketingului; oferirea de stimulente necesare pentru o amplasare a proiectelor economice a investitorilor; asigurarea unui suport administrativ și de consulting; acordarea unui sprijin real investitorilor străini, oferind informații cel puțin în limba engleză, informații relevante, sintetice și transparente despre mediul economic concurențial; prezența politicii fiscale reduse; crearea parcurilor industriale; ZEL (zonele economice libere); promovarea parteneriatului public–privat (clustere). În prezent, economiștii consideră că evoluțiile economice din ultimii ani au dus la schimbări semnificative în pozițiile și tranzacțiile financiare înregistrate de ISD și că țările dezvoltate nu își distribuie capitalul lor altor țări, ci se află într-o concurență acebră între ele pentru atragerea lor. Cei mai mari investitori străini în economia Republicii Moldova au o proveniență diversificată. Fluxurile relativ mari de investiții străine din Uniunea Europeană astăzi constituie circa ¾ din volumul total de investiții străine atrase în Republica Moldova. Cele mai mari intrări de investiţii directe în capitalul social al întreprinderilor rezidente au sunt din Italia, Elveția și Marea Britanie. Economia Republicii Moldova riscă să devină una falimentară în cazul în care statul nu va elabora de urgență o Strategie viabilă de atragere a investiţiilor şi promovare a exporturilor. Ministerul Economiei a lansat recent spre consultări publice proiectul Strategiei Naţionale de Atragere a Investiţiilor pentru Dezvoltarea Exportului 2016-2020. Potrivit acesteia, Republica Moldova va putea să atragă din anul 2020 investiții în sumă de 600 de milioane de dolari anual și astfel să atingă o majorare a exporturilor cu 33 la sută [3]. Atragerea investițiilor străine în economia țării este o cerință majoră a timpului și necesară pentru relansarea activității de antreprenoriat atât timp, cât nu vor începe să funcționeze satisfăcător propriile mecanisme de piață și nu vor apărea investitori naționali [4]. Dificultățile investitorilor străini ce astăzi își desfășoară afacerile pe teritoriul Republicii Moldova continuă a fi: instabilitatea politicilor economice continue, instabilitatea legislației economice, emigrația masivă a forței de muncă superior calificată, scumpirea resurselor energetice și instabilitatea socială profundă, gradul înalt de birocratism și corupție (procedura complicată de înregistrare a întreprinderilor cu capital străin), diferențierea puternică în dezvoltarea sectoarelor economiei, precum și imaginea nefavorabilă a Republicii Moldova. Trebuie să recunoaștem că rolul decisiv în creșterea economică îl are ajustarea și perfecționarea instrumentelor de gestiune macroeconomică, ceea ce este determinată de influența autorităților propriuzise ce asigură, încurajează și amplifică potențialul înalt de atragere a investițiilor străine directe. Inevitabil, ușurința derulării afacerilor în Republica Moldova va duce la ameliorarea climatului investițional, va crea condiții favorabile spre extinderea relațiilor țării cu UE, va duce la îmbunătățirea indicatorilor macroeconomici etc. Totodată, una dintre sarcini constă în depunerea efortului pentru îmbunătățirea poziționării Republicii Moldova în clasamentele internaționale, ceea ce ar asigura o creștere considerabilă a volumelor investițiilor străine în economie. Unele recomandări ce pot îmbunătăți relațiile cu potențiali investitori străini sunt: întâlnirile de afaceri; evenimentele de business, precum și forumurile de afaceri; crearea de website-uri Moldova Business; crearea centrelor de orientare profesională, ce va contribui la modernizarea sistemului de orientare profesională și consiliere; colaborarea cu instituții de învățământ superior, procesul care o să activeze furnizarea de informații specifice ce vizează pregătirea personalului calificat etc.