Socialitatea şi intertextualitatea în ştiinţa textului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
438 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 00:17
SM ISO690:2012
POPA (DIACON), Oxana. Socialitatea şi intertextualitatea în ştiinţa textului. In: Tendinţe contemporane ale dezvoltării ştiinţei: viziuni ale tinerilor cercetători, Ed. 4, 10 martie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Academiei de Ştiinţe a Moldovei, 2015, Ediția 4, p. 113.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tendinţe contemporane ale dezvoltării ştiinţei: viziuni ale tinerilor cercetători
Ediția 4, 2015
Conferința "Tendinţe contemporane ale dezvoltării ştiinţei: viziuni ale tinerilor cercetători"
4, Chișinău, Moldova, 10 martie 2015

Socialitatea şi intertextualitatea în ştiinţa textului


Pag. 113-113

Popa (Diacon) Oxana
 
Institutul de Filologie al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 18 februarie 2019



Teza

Opera literară – ca produs estetic – este un fapt social, rezultat din condiţii materiale, sociale şi instituţionale scriiturii. De-a lungul timpului, textul literar cunoaşte însă multiple perspective de interpretare care fie că percep societatea în strânsă corelaţie cu opera, fie că o analizează independent, ca pe o structură pur lingvistică detaşat de orice element exterior. Cert este faptul că odată cu studiile lui Bahtin, Mukarovsky sau Voloşinov se reabilitează dimensiunea socială a textului, ca ulterior perspectiva sociologică şi sociocritica să îşi asume acest deziderat în cercetare. Pornind de la ideile promovate de formalismul rus, Bahtin elaborează o teorie care se raportă atât la structura textului, cât şi la contextul în care este produs. Având la bază ideea că orice obiect este social, teoria dialogismului postulează instituirea unui dialog între texte. Ulterior, prin extensie, această teorie nu se referă doar la acel dialog dintre enunţuri dar şi la acel care se practică între autor şi destinatari, diferiţi locutori şi contextele de enunţare, dintre text şi societate. Cuvântul are încărcătură semantică, el este putătorul contextului din care a luat naştere, prin urmare, inserate în texte prin anumite procedee literare: citaţii, discurs indirect liber, referinţe de orice gen, ele trimit la contextul socio-istoric în care a fost creată opera. Intertextualitatea, având la bază noţiunea de dialogism permite această corelaţie dintre text literar-context social, care devine relevantă şi autentică. În consecinţă, aşa cum era şi firesc, atributul social redevine inerent actului artisitic.