Metoda lui Anton Pann în contextul educaţiei muzicale contemporane, româneşti şi europene
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1013 17
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-24 19:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.1.071.1(498)(092) (1)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
CHIRCEV, Elena. Metoda lui Anton Pann în contextul educaţiei muzicale contemporane, româneşti şi europene. In: Arta , 2018, nr. 2(AV), pp. 13-18. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AV) / 2018 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Metoda lui Anton Pann în contextul educaţiei muzicale contemporane, româneşti şi europene

Anton Pann’s method in the context of contemporary Romanian and European musical education

CZU: 783.1.071.1(498)(092)

Pag. 13-18

Chircev Elena
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 28 ianuarie 2019


Rezumat

Anton Pann (1794–1797? – 1854) este o figură importantă a culturii româneşti. Activitatea sa multilaterală – cântăreţ bisericesc, profesor, traducător, culegător de folclor, editor, tipograf, difuzor al propriilor cărţi – a fost cercetată doar parţial în secolul al XX-lea, mai întâi de literaţi şi folclorişti şi abia în ultimele decenii de bizantinologi, care s-au concentrat asupra muncii sale de tipograf şi editor, de istoric al muzicii, compozitor şi teoretician. Dintre multiplele faţete ale personalităţii sale vom încerca să punem în lumină pe cea de profesor de muzică bisericească prin analiza fragmentului didactic din lucrarea sa intitulată Bazul teoretic şi practic al muzicii bisericeşti sau Gramatica melodică (1845). Demersul nostru plasează această încercare cu caracter didactic în contextul epocii, dar urmăreşte şi relevanţa acestuia în raport cu pedagogia contemporană românească şi europeană. Se constată că vestitul psalt din secolul al XIX-lea a redactat o metodă de instruire şi o sistematizare a materialului care sunt valabile şi în prezent.

Anton Pann (1794–1797? – 1854) is an important figure in Romanian culture. His multifarious activities – as a church singer, teacher, translator, folk music and literature collector, editor, printer, disseminator of his own work – were only partly researched in the twentieth century, first by literati and folklorists, and during the last decades also by Byzantinologists, who focused on his work as a typographer and editor, as well as on his contributions as a historian, composer and church music theorist. From the various facets of his personality we will try to highlight that of church music teacher, by analysing the didactic fragment from his work entitled Bazul teoretic şi practic al muzicii bisericeşti sau Gramatica melodică (1845). We will place this attempt in the educational context of the Byzantine tradition and of the time, but also in the context of its relevance to modern Romanian and European pedagogy

Cuvinte-cheie
Anton Pann, secolul al XIX, muzică bisericească, scrieri cu caracter didactic, metodă de instruire, relevanţă actuală, pedagogia muzicală românească, pedagogia muzicală europeană., Anton Pann,

19th century, church music, didactic writings, teaching method, current relevance, Romanian musical pedagogy, European musical pedagogy.