Verbele de acţiune în limba română. Studiul semiotico-sintactic
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
429 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-12 10:57
SM ISO690:2012
MOSTOVEI, Ionela. Verbele de acţiune în limba română. Studiul semiotico-sintactic. In: Viitorul ne aparține, Ed. 6, 6-7 octombrie 2016, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Academiei de Ştiinţe a Moldovei, 2016, Ediția 6, p. 147. ISBN 978-9975-3036-5-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Viitorul ne aparține
Ediția 6, 2016
Conferința "Viitorul ne aparține"
6, Chișinău, Moldova, 6-7 octombrie 2016

Verbele de acţiune în limba română. Studiul semiotico-sintactic


Pag. 147-147

Mostovei Ionela
 
Universitatea Academiei de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 6 noiembrie 2018



Teza

Verbele de acţiune se definesc prin toate sau aproape toate trăsăturile specifice verbului ca parte de vorbire. Pentru aceste verbe este caracteristic faptul că ele semnifică procese care se definesc prin trăsătura /dinamicitate/. Clasa verbelor de acţiune este cea mai numeroasă. Este evident că elementele lexicale cuprinse de această clasă sînt eterogene atât sub aspect semantic, cât şi gramatical. În cadrul ei se poate face distincţie între o zonă centrală şi o zonă periferică. Unităţile din zona de centru posedă toate trăsăturile specifice clasei, cele de la periferie sînt lipsite de unele dintre aceste trăsături. În cadrul proceselor dinamice, se delimitează două sfere: sfera acţiunilor fizice, externe şi sfera acţiunilor intelectuale, interne. Cîmpul semantic al verbelor de acţiune cuprinde următoarele clase: 1) verbe care exprimă acţiuni fizice (a construi, a tăia, a desena etc); 2) verbe de declaraţie (verbe ilocutive, verba dicendi: a spune, a zice, a vorbi etc.); 3) verbele percepţiei senzoriale (a vedea, a auzi, a simţi etc.); 4) verbe care exprimă manifestări ale activităţii intelectuale (a cugeta, a gîndi, a raţiona, a chibzui etc.); 5) verbe care exprimă manifestări ale activităţii psihice (emoţionale: a rîde, a plînge, a ofta, a suspina etc.); 6) verbe care exprimă manifestări fiziologice (a tuşi, a strănuta, a respira, a răsufla etc.); 7) verbele de mişcare (a merge, a se deplasa, a călători, a traversa, a alerga etc.).