Teatrul chinezesc: istorie şi contemporaneitate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1558 42
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-14 10:15
SM ISO690:2012
ZENAN, Li. Teatrul chinezesc: istorie şi contemporaneitate. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 10, 30-31 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediția 10, pp. 181-182. ISBN 978-9975-84-063-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 10, 2018
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
10, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2018

Teatrul chinezesc: istorie şi contemporaneitate


Pag. 181-182

Zenan Li
 
Necunoscută, China
 
 
Disponibil în IBN: 12 iunie 2018



Teza

Teatrul universal şi evoluţia lui de la rituri, ritualuri religioase, tradiţii populare la texte orale şi scrise, care au constituit pre-texte pentru spectacolele de teatru, include intreaga istorie a gandirii şi existenţei umane. Un loc important in această istorie ii revine specificului teatrului chinezesc, care este obiectul de studiu al prezentei cercetări, iar metoda principală de investigare este cea istorică. Arta chineză constituie un ansamblu unitar, cu implicaţii ale filozofiei tradiţionale privind integrarea artei in natură şi in univers. Formarea teatrului chinezesc s-a produs de la misterii-carnaval, procesiuni, in care personajele sunt imbrăcate cu piei de animale, purtand măşti corespunzătoare. Teatrul de umbre (cu o istorie de 2000 de ani) e considerat primul procedeu de animaţie, el fiind popular in China in timpul Dinastiilor Tang (618 – 907) şi Song (960 – 1279). Aşa cum păpuşile pot fi privite doar din profil, un rol important revine culorilor vii şi sculpturii elegante a liniilor, ce transmit mai clar semnificaţiile acţiunii. Un rol important l-au avut şi operele tradiţionale chinezeşti, cum este cea in  stil Beijing, interpretate de cantăreţi cu feţe pictate policrom şi cu costumaţii multicolore. Acest tip de comunicare artistică este considerat cel mai rafinat gen al teatrului tradiţional chinez: o sinteză de dramă, operă, dans, poezie corală şi recital, ce include mimări, acrobaţii, farse şi balade recitate. Metafora şi simbolul sunt particularităţi esenţiale ale stilului artistic al Operei din Beijing (prima reprezentaţie a avut loc in 1790). Drama europeană, cu specificul ei, sau „teatrul nou”, „teatrul civilizat” a pătruns mai tarziu in cultura chineză (1907).