Emigranţii din Rusia („primul val”) şi rolul lor in viaţa teatrală a Bucureştiului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
983 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-06 13:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792(=161.1)(498)(091) (1)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
GARUSOVA, Olga. Emigranţii din Rusia („primul val”) şi rolul lor in viaţa teatrală a Bucureştiului. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 10, 30-31 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediția 10, pp. 116-117. ISBN 978-9975-84-063-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 10, 2018
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
10, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2018

Emigranţii din Rusia („primul val”) şi rolul lor in viaţa teatrală a Bucureştiului

CZU: 792(=161.1)(498)(091)

Pag. 116-117

Garusova Olga
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 11 iunie 2018



Teza

Discursul este dedicat unei teme actuale, destul de complexe şi pană azi puţin studiate – e vorba de activitatea artistică a emigranţilor din Rusia in Romania interbelică (Regatul Vechi). Evidenţierea rolului şi locului ce ocupau in cultura romanească oamenii de creaţie care au părăsit Rusia după 1917 abordează şi problema actuală a dialogului intercultural. Datorită acelui factor al emigraţiei, perioada interbelică capătă o semnificaţie deosebită in istoria relaţiilor culturale dintre Rusia şi Romania. La Bucureşti activau actori, muzicieni, pictori, coregrafi, regizori din Rusia, care au găsit acolo adăpost pentru diverse termene. Prezenţa emigranţilor se făcea simțită mai mult in sfera muzicii, care nu cerea cunoaşterea bună a limbii romane. Afişele bucureştene de atunci păstrează zeci de nume ale interpreţilor de operă, bine cunoscute in Rusia, dar şi in toată lumea. Conducerea Operei Romane, pe parcursul a catorva stagiuni, ii invita pentru interpretarea rolurilor principale in spectacole; cu unii dintre ei existau contracte pentru termen mai indelungat. O vastă contribuţie emigranţii din Rusia au adus in arta coregrafică romanească. Odată cu fondarea, in 1921, a trupei de balet, in ea apar dansatori ruşi. Dezvoltarea coregrafiei romaneşti este legată nemijlocit de numele lui A. Romanovski – coregraf, pedagog, care a educat mai multe generaţii in albia şcolii clasice ruse de balet. La inceputul anilor 1930 s-a bucurat de popularitate Studioul coregrafic al faimoasei dansatoare ruse V. Karalli. Un exemplu de biografie de succes a emigrantului, care a inceput activitatea artistică in cultura pană atunci lui necunoscută, este plasticianul V. Fedorov, care, ca de altfel şi G. Levendal, a influenţat dezvoltarea scenografiei romaneşti. Materialele din presa perioadei interbelice (in primul rand, ziarul ≪Наша речь≫ şi săptămanalul „Rampa”) ne permit să vorbim despre aportul serios al emigranţilor din Rusia in cultura teatrală a Romaniei.