Performance provocativ, teatru provocativ: interacţiune estetică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
655 13
Ultima descărcare din IBN:
2022-11-21 11:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.01 (17)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
ROŞCA-ICHIM, Angelina. Performance provocativ, teatru provocativ: interacţiune estetică. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 2(31), pp. 110-114. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(31) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Performance provocativ, teatru provocativ: interacţiune estetică

Provocative performance, provocative theater: aesthetic interaction

CZU: 792.01

Pag. 110-114

Roşca-Ichim Angelina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2018


Rezumat

Autorul articolului işi indreaptă privirea spre terenul nestudiat al teatrologiei şi anume: spre interacţiunea estetică dintre performance-ul provocativ şi teatrul provocativ. Sunt elucidate coordonatele conceptuale ale performance-ului, plasate intre astfel de curente artistice, precum: Acţionismul, Conceptualismul, Fluxus-ul, Happening-ul. Elementele de artă performativă s-au strecurat demult in teatru. Şi nu este vorba doar de o co-prezenţă intr-un act artistic, ci de o interferenţă. Performance-ul provocativ deposedează artele alternative de coduri distincte. Mai intai in SUA, apoi in Europa, iar mai apoi in fostul lagăr socialist şi pe ex-teritoriul URSS performance-ul cucereşte teritoriul teatral. Procesul in cauză se accelerează din momentul in care teatrul dramatic incepe să cedeze poziţiile autoritare in favoarea celui post-dramatic. Unele din punctele de suprapunere care uniformizează in arta contemporană performance-ul cu spectacolul sunt urmărite in: strategia idiotismului in practicile provocative; ready-made; corporalitatea; picturalul

The author directs her attention to an yet-understudied area of theatre science, namely the aesthetic interaction between the provocative performance and the provocative theatre. The article sheds light on the conceptual coordinates of the performance placed among such artistic trends as Actionism, Conceptualism, Fluxus and Happening. Elements of performing arts infiltrated into the theatre long ago. And it is not just a co-occurrence within an artistic act, but an interference indeed. The provocative performance dispossesses the alternative arts of their distinct codes. First in the USA, then in Europe and eventually in the former Socialist Camp and the territory of the ex-USSR, the performance conquered the theatrical territory. This process has been accelerating since the dramatic theatre began to yield its positions to the post-dramatic one. Some of the overlapping points, which unite the performance with the spectacle in contemporary art, are followed in: the strategy of idiocy in provocative practices; the ready made; the corporeality; the pictorial

Cuvinte-cheie
Performance (clasic, neobaroc, provocativ), Fluxus, acționism, limbaj împrumutat, interacţiune estetică, erou misionar, strategie a idiotismului,

conceptualism