Continuitate şi primenire in muzica de cult bizantină
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
624 11
Ultima descărcare din IBN:
2021-07-13 15:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.2 (61)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
GALAICU, Violina. Continuitate şi primenire in muzica de cult bizantină. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, pp. 105-106. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Continuitate şi primenire in muzica de cult bizantină

CZU: 783.2

Pag. 105-106

Galaicu Violina
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2018



Teza

Oricine se va fi ocupat vreodată de muzica de cult bizantină s-a confruntat cu problema permanenţei şi a schimbării, a elementelor stabile şi mobile, a tradiţiei şi inovaţiei in această artă. In ecuaţia permanenţă–schimbare, permanenţa este cea care primează categoric. Este consecinţa sau efectul cumulat al mai multor parametri esenţiali ai cantării sacre bizantine: eclezialitatea, canonicitatea, aderenţa la imperativul creştin al ascezei. Pe langă stabilitatea tipicului compoziţional şi interpretativ al muzicii liturgice bizantine se constată şi stabilitatea istorică a unor cantări aparte (Condacul Naşterii Domnului, Pripelele lui Filotei Monahul, Eothinalele lui Ioan Glykys). Dintre cele două componente ale muzicii liturgice, textul este mai rigid, melosul – mai flexibil. E şi firesc ca partea literară să aibă o rezistenţă mai mare, pentru că ea concentrează teologisirea noţională, definită şi, prin aceasta, limitată in posibilele-i varientări. Melosul, ca teologisire nonnoţională, are mai multă libertate, ceea ce se oglindeşte in fluctuaţiile sale istorice şi regionale. Celălalt constituent al binomului (primenirea) ne relevă că muzica liturgică bizantină a suferit prefaceri in timp şi in raza ei de acţiune. Important este că modificările s-au produs treptat, s-au ivit ca rezultat al unor evoluţii şi nu salturi, rupturi sau „revoluţii”. Metamorfozele muzicii sacre au avut un dublu imbold – necesităţile imanente ale maturizării artei in cauză şi comunicarea Bisericii cu lumea. Limbajele muzicale cu care interacţionează muzica sacră bizantină se divid in limbaje laice şi limbaje religioase (necreştine sau doar neortodoxe). In toate cazurile, primind anumite sugestii din afară, incorporand anumite elemente extrinseci, cantarea liturgică răsăriteană le revalorifică, increştinandu-le, imbisericindule şi incărcandu-le de relevanţă ortodoxă.