Folclor compus şi interpretat de adulți pentru copii
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
683 25
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-08 20:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
398.831(478) (1)
Folclor propriu-zis (714)
SM ISO690:2012
SAMOILENCO, Valentina. Folclor compus şi interpretat de adulți pentru copii. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, pp. 80-81. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Folclor compus şi interpretat de adulți pentru copii

CZU: 398.831(478)

Pag. 80-81

Samoilenco Valentina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2018



Teza

Comunicarea de față se referă la folclorul compus și interpretat de adulți pentru copiii mici. In această categorie se inscriu cantecele de leagăn, dezmierdările, alintările, poveștile, ghicitorile. In categoria folclor compus şi interpretat de către adulţi pentru copii, un loc important il ocupă cantecele de leagăn. Autorii lor sunt, in primul rand, părinţii, mai ales mamele şi bunicile. Tematica lor de bază exprimă dragostea maternă faţă de copii, dorinţa de a-i vedea cat mai repede mari, sănătoşi, fericiţi. Cantecul de leagăn a apărut in mod obişnuit, in viaţa de toate zilele, dintr-o necesitate firească de a adormi mai repede copilul. Adulţii au creat special pentru micuţi (pană la varsta de trei ani) şi alte cantece, jocuri, poezii, formule, acestea deosebindu-se atat de cantecele de leagăn, cat şi de jocurile propriu-zice ale celor mici. Dacă cantecele de leagăn sunt menite de a linişti copiii, cele pe care le menţionăm aici, dimpotrivă, le trezesc emoţii, ii deprind să facă primele mişcări, iar apoi le dau şi anumite noţiuni elementare de etică şi morală. Materialul acesta poate fi divizat in două subgrupuri: folclor „de dădăcire” şi folclor distractiv, „zăboveli”, adică distracţie, zăboveală. Poveştile constituie pentru cei mici o parte componentă importantă a pedagogiei populare. Ele imbogăţesc, mai intai de toate, cunoştinţele copiilor despre lumea inconjurătoare, ele fiind un izvor preţios in ce priveşte dezvoltarea gandirii celor mici. Toate aceste componente ale folclorului pentru copii sunt menite să dezvolte la copiii mici nu doar abilități auditive, de comunicare, dar și estetice, artistice. Din păcate, la ziua de astăzi puțini părinți mai apelează la folclorul pentru copii pentru educația odraslelor sale.