Categoriile de varstă in societatea tradiţională: funcţii educaţionale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1074 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-10 15:40
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.346.3:37 (1)
Structură socială. Societatea ca sistem social (979)
Educație (14306)
SM ISO690:2012
OSADCI, Raisa. Categoriile de varstă in societatea tradiţională: funcţii educaţionale. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, p. 76. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Categoriile de varstă in societatea tradiţională: funcţii educaţionale

CZU: 316.346.3:37

Pag. 76-76

Osadci Raisa
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2018



Teza

Educaţia individului nu are loc intr-un mediu inchis, rupt de societate. Mai ales in trecut, procesul de educaţie avea loc pe fundalul cultural al societăţii tradiţionale. Şi actualmente, cand ni se pare că facem parte dintr-o societate modernă, tradiţia rămane in continuare fundalul ce prevalează, in mod special, datorită capacităţii sale de conservare in domeniul mentalității. Educaţia poate fi definită ca un proces de influenţă sugestivă, sub acţiunea căruia se obţin stări ale subconştientului, a căror totalitate determină ulterior conduita individului. Efortul este orientat spre formarea unor deprinderi care să-i asigure acestuia capacităţi creative, axate pe un anumit sistem de valori, conforme cu opinia publică, specifică unei perioade istorice concrete. Considerăm că mecanismul de bază pentru realizarea procesului educaţional in mediul tradiţional (persistent parţial şi in prezent) constă in interacţiunea categoriilor de varstă. Anume categoriilor de varstă superioare le revine funcţia de a proiecta asupra categoriilor de varstă inferioare imaginea reală, inglobată in conceptul de om şi cel de veac de om, acceptată de cultura etnică, cu pragurile sale de trecere, cu statutul ce i se atribuie individului odată cu depăşirea fiecărui prag şi schimbările implicite in concomitenţă cu trecerile respective. Investigaţia abordează aspectul tradiţional al categoriilor de varstă şi al corelaţiei dintre ele, precum şi interacţiunea intre aceste fenomene şi comunitate in ansamblu: influenţa formativă a colectivităţii asupra individului prin intreg sistemul său de tradiţii, şi invers, forţa de dăinuire a neamului prin totalitatea destinelor tuturor celor care il reprezintă.