Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1110 12 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-12-11 19:22 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
75.052+904:75.052 (1) |
Pictură (405) |
Vestigii culturale ale diferitelor perioade istorice (142) |
SM ISO690:2012 CIOBANU, Constantin. Problema textului si a imaginii în pictura murală ortodoxă: o abordare structural-semiotică (partea a 3-a ). In: Arta , 2016, nr. 1(AV), pp. 5-15. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 1(AV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 75.052+904:75.052 | ||||||
Pag. 5-15 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Partea a treia a studiului Problema textului şi a imaginii... este consacrată clasificării tipologice a inscripţiilor din arta medievală românească. Specialiştii în paleografie au observat non-concordanţa – extrem de des întâlnită – între datarea picturii propriu-zise a icoanelor şi datarea inscripţiilor de pe aceleaşi icoane. Unul din motivele eşecului metodelor paleografice tradiţionale în cercetarea textelor epigrafice ţine de ineficienţa nomenclaturii tipurilor de caractere preluată din scrierea pe pergament sau pe hârtie şi aplicată unor materiale dure precum lemnul, piatra sau metalul. Dificultăţile menţionate mai sus au impulsionat însă (în a doua jumătate a secolului al XX-lea) investigaţiile cu caracter taxonomic ale inscripţiilor medievale. În consecinţă, au fost substanţial precizate şi definitivate principiile metodologice de clasificare epigrafică. Inscripţiile de pe icoane şi din pictura murală ortodoxă au fost grupate după varii criterii: materialul şi tehnica executării, amplasarea, limba, conţinutul, forma, timpul ş.a. Astfel, s-a constituit tipologia generală a textelor şi inscripţiilor din vechea artă ortodoxă. O a doua problemă abordată în prezentul studiu se referă la structura morfologică şi gramaticală a numelor (teonimelor, hagionimelor, antroponimelor, toponimelor, eortonimelor, ekklesionimelor, icononimelor ş.a.) din inscripţiile prezente în icoane şi din pictura murală medievală. În finalul studiului este abordată problema genezei ierotopiei – privită în strânsă legătură cu aspectului acţional-pragmatic al relaţiei dintre opera de artă creştină şi utilizatorii ei. |
||||||
Cuvinte-cheie artă ortodoxă, arta românească medievală, critica textuală, epigrafie, ierotopie, pictură medievală, frescă, icoană, imagine, inscripţie, paleografie, pragmatică, semantică, semiotică, semn, text |
||||||
|