Instrumentele de analiză structurală a spaţiului reprezentaţional: chestionarul de caracterizare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1168 67
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 17:04
SM ISO690:2012
ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. Instrumentele de analiză structurală a spaţiului reprezentaţional: chestionarul de caracterizare. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2013, nr. 5(65), pp. 102-109. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(65) / 2013 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Instrumentele de analiză structurală a spaţiului reprezentaţional: chestionarul de caracterizare

Pag. 102-109

Şleahtiţchi Mihail
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 27 martie 2014


Rezumat

Chestionarul de caracterizare face parte din categoria instrumentelor investigaţionale prin care poate fi efectuată atât delimitarea conţinutului unei reprezentări sociale, cât şi identificarea formulei de organizare a acesteia. Punerea în practică a chestionarului de caracterizare presupune parcurgerea mai multor etape. Pentru început, este realizată o preanchetă cu două obiective explicite: (a) stabilirea „marilor teme de fundamentare a reprezentării” (adică, a dimensiunilor de bază asociate la obiect) şi (b) identificarea „cuvintelor pe care subiecţii le utilizează în interiorul fie-cărei teme”. Mai apoi, are loc evidenţierea şi tălmăcirea distribuirii răspunsurilor populaţiei pentru fiecare dintre itemi. S-a constatat că, la acest moment, succesul depinde la modul cel mai direct de antrenarea obligatorie a trei tipuri de ustensile sui-generis, intitulate, sugestiv, profilul elementului central, profilul elementului periferic şi profilul elementu-lui contrastant. În opinia specialiştilor, chestionarul de caracterizare constituie o cale de cercetare deja validată, despre care se poate spune că oferă rezultate foarte utile pentru cunoaşterea şi analizarea oricărei reprezentări sociale.

The questionnaire of characterization belongs to the category of investigational tools with the help of which one can delimitate the content of a social representation and also identify the formula of its organization. Putting into practice the questionnaire of characterization implies going through several stages. First there is a presurvey that has to be completed and that has two precise objectives: (a) determining the "big fundamental themes of the representation" (i.e. the basic dimensions associated with the object) and (b) identifying "the words that the subjects use inside every theme". Next, during takes place the highlighting and interpretation of the distribution of the answers of the population for each of the items. It's been found that, at this moment, the success depends directly on obligatorily involving three types of utensils sui-generis, suggestively entitled the profile of the central element, the profile of the peripheral element, and the profile of the constant element. According to the specialists, the questionnaire of characterization constitutes a valid way of research that can offer very useful results in understanding and analyzing any social representation.

Cuvinte-cheie
reprezentare socială, analiza structurală a reprezentării sociale, chestionar de caracterizare