Probleme de interpretare a biritualismului în culturile getică şi Sântana de Mureş - Cerneahov
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
414 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-06 11:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
904:008(398.2)”637/638” (1)
Vestigii culturale ale diferitelor perioade istorice (142)
Civilizație. Cultură. Progres (818)
SM ISO690:2012
COROBCEAN, Andrei, MATVEEV, Sergiu. Probleme de interpretare a biritualismului în culturile getică şi Sântana de Mureş - Cerneahov. In: Descoperiri vechi şi abordări noi în arheologia epocii fierului din spaţiul tiso-nistrean: colocviu de vară, Ed. 1, 28-31 iulie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Tehnică a Moldovei, 2022, p. 17. ISBN 978-9975-87-998-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Descoperiri vechi şi abordări noi în arheologia epocii fierului din spaţiul tiso-nistrean 2022
Conferința "Descoperiri vechi şi abordări noi în arheologia epocii fierului din spaţiul tiso-nistrean"
1, Chişinău, Moldova, 28-31 iulie 2022

Probleme de interpretare a biritualismului în culturile getică şi Sântana de Mureş - Cerneahov

CZU: 904:008(398.2)”637/638”

Pag. 17-17

Corobcean Andrei, Matveev Sergiu
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 august 2022


Rezumat

Cercetarea riturilor funerare, deseori, a generat în istoriografie controverse legate de apartenenţa etnică a purtătorilor culturilor arheologice. Unul dintre exemplele clasice în acest sens a fost absolutizarea frecventă a practicării incineraţiei pentru comunităţile getice, în raport cu cele ale sciţilor, care practicau inhumaţia. Prezenţa biritualismului, a inhumaţiei ori a incineraţiei, cu predominarea celei din urmă, constituia, în viziunea unor cercetători, o regulă pentru comunităţile locale, începând cu finalul epocii bronzului şi până în epoca La Tène. Obicei care, conform aceloraşi autori, nu ar fi fost influenţat de alte comunităţi, astfel fiind subliniată continuitatea acestui fenomen. În acelaşi context, trebuie de remarcat faptul că în secolele VI-V a. Chr. practicarea biritualismului la comunităţile traco-getice cedează în faţa incineraţiei, care în secolele IV-III a. Chr. predomină în mod clar. Însă, ţinând cont de faptul că în unele cazuri mormintele prezintă dovezi clare de intervenţii repetate, explicate, probabil, prin activităţi ritualice de după înhumare, probând în favoarea practicării unor reînhumări, alături de practicarea biritualismului. Astfel, au apărut noi concepţii referitoare la existenţa unor practici funerare prelungite, care înlocuiesc delimitarea celor două rituri cu ideea despre succesiunea lor. În acelaşi fel a fost interpretat biritualismul şi pentru delimitarea componentelor etnice în cultura Sântana de Mureş - Cerneahov. Ipoteza despre caracterul exclusiv al incineraţiei la geţi a determinat răspândirea ideii despre asocierea mormintelor de incineraţie din arealul culturii Sântana de Mureş - Cerneahov cu populaţia germanică şi cea tracică, iar componentei sarmatice îi revenea inhumaţia. Recunoaşterea biritualismului ca trăsătură proprie comunităţilor getice ar pleda în favoarea existenţei unei componente locale în cultura Sântana de Mureş - Cerneahov, dar nu pentru exclusivitatea elementului etnic sarmatic, care ar fi practicat ritualul inhumaţiei.