Repere interpretative ale romanței Pe lângă plopii fără soț... – versiune proprie
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
608 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-31 01:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.3.03.071.2 (1)
Muzică vocală (286)
SM ISO690:2012
VALUTA-CIOINAC, Diana. Repere interpretative ale romanței Pe lângă plopii fără soț... – versiune proprie. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 14, 30-31 mai 2022, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția 14, p. 40. ISBN 978-9975-84-158-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 14, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
14, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2022

Repere interpretative ale romanței Pe lângă plopii fără soț... – versiune proprie

CZU: 784.3.03.071.2

Pag. 40-40

Valuta-Cioinac Diana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2022


Rezumat

Romanța Pe lângă plopii fără soț... a fost scrisă în a doua jumătate a secolului al XIX-lea de compozitorul Guilelm Șorban pe versurile lui Mihai Eminescu. În timp această romanță devine o lucrare ce se bucură de popularitate, inclusiv în mediul de circulație folclorică, fiind transmisă pe cale orală și interpretată ca un cântec liric. În prezent romanța Pe lângă plopii fără soț... este inclusă în repertoriul cântăreților de diferită formație: de la interpretul de muzică academică la cel de estradă și jazz. Interes pentru noi prezintă versiunea mondenă, urbană a creației, așa cum a fost gândită de autor. Vom face o analiză a unei variante interpretative, care este mai des întâlnită atât printre cântăreții consacrați, cât și printre cei amatori, un model ce reflectă anume fundamentul folcloric urban al romanței. Se știe că textul poetic original conține 11 strofe. Cântăreții, însă, selectează pentru execuție anumite strofe pe care le consideră reprezentative pentru redarea mai concisă a conținutului ideatic și cu un impact emoțional mai puternic. Faptul în sine este un argument în plus pentru circulația folclorică a acestei romanțe. Textul poetic al modelului analizat include strofele 1, 2, 3, 4, 8, 11, îmbinate câte două: prima are funcția strofei în întregul sintetic poetico-muzical, a două – a refrenului. Acompaniamentul instrumental este asigurat de un mic ansamblu: vioară, pian, acordeon și nai. Remarcăm faptul, că pentru romanța mondenă este caracteristic anume un acompaniament instrumental de componență modestă de tip taraf, la care se adaugă pianul și/sau acordeonul, în funcție de contextul și mediul social în care se interpretează. Subliniem că specificul acompaniamentului instrumental este unul dintre elemente distinctive ale romanței urbane mondene. Acesta nu se implică major în partida vocală, dar o susține melodico-armonic. Articolul va conține o analiză a dramaturgiei muzicale cu punctarea unor aspecte interpretative sugerate de experiența personală a autoarei.