Articolul precedent |
Articolul urmator |
710 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-02-10 19:27 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.44.071.1 (26) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1674) |
SM ISO690:2012 OLĂRESCU, Dumitru. Valențe eseistice în creația cineastului Vlad Druc. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 14, 30-31 mai 2022, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția 14, p. 29. ISBN 978-9975-84-158-0. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 14, 2022 |
|||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 14, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2022 | |||||
|
|||||
CZU: 791.44.071.1 | |||||
Pag. 29-29 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Un demers analitic asupra mai multor variante de definiții ale eseului ne-a facilitat identificarea particularităților sale esențiale. În primul rând, compoziția eseului este opusă studiului de tip academic. Iar abordarea diverselor probleme și aspecte, ce țin de filosofie, artă, literatură, morală etc., se efectuează într-un mod liber, flexibil. Autorii de eseuri interpretează subiectele într-o formă individuală originală, bazându-se mai mult pe erudiție, imaginație și asocieri. Grație libertății tematice și a modalităților de expresie, eseul evoluează între cele două forme de cunoaștere: științifică și artistică. Toate aceste particularități sunt comune și eseului cinematografic, afirmânduse odată cu apariția filmului de autor. Constituția filmului-eseu presupune și o atitudine deosebită față de modalitățile de expresie cinematografică, precum și de elementele sale formale. În cinematografia autohtonă pot fi identificate tendințe eseistice în filmele regizorilor: Vlad Ioviță, Gheorghe Vodă, Anatol Codru, Iacob Burghiu ș.a. Dar totalmente în domeniul acestei specii de filme de nonficțiune s-a afirmat cineastul Vlad Druc. Majoritatea filmelor sale conțin unele din particularitățile esențiale ale eseului, iar o bună parte din ele, integrând totalmente aceste calități, pot fi numite filme-eseu în sensul noțional: Ion Creangă, Ploi de dor, Firul viu, Goblen, Meșterul anonim, Moara, Cheamă-i, Doamne, înapoi, Ștefan cel Mare, Obsesie, Vai, sărmana turturică ș.a. Vom elucida cele mai importante particularități estetico-artistice ale filmului-eseu în viziunea cineastului Vlad Druc, perspectivele acestei specii de film de nonficțiune în contextul artei cinematografice contemporane. |
|||||
|