Proiectul de reconstrucție a centrelor religioase și educaționale a evreilor din Chișinău (începutul anilor ’90 ai secolului XX)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
438 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-14 12:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
39(=411.16):[261+37](478-25"XX" (1)
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2217)
SM ISO690:2012
DAMIAN, Victor. Proiectul de reconstrucție a centrelor religioase și educaționale a evreilor din Chișinău (începutul anilor ’90 ai secolului XX). In: Tradiţii şi procese etnice, Ed. 3, 31 martie 2022, Chişinău. Chişinău: Notograf Prim, 2022, Ediția 3, p. 27. ISBN 978-9975-84-157-3..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tradiţii şi procese etnice
Ediția 3, 2022
Simpozionul "Tradiţii şi procese etnice"
3, Chişinău, Moldova, 31 martie 2022

Proiectul de reconstrucție a centrelor religioase și educaționale a evreilor din Chișinău (începutul anilor ’90 ai secolului XX)

CZU: 39(=411.16):[261+37](478-25"XX"

Pag. 27-27

Damian Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 15 iulie 2022


Rezumat

La sfârșitul anilor ’80 ai sec. XX în URSS a început procesul de renaștere națională evreiască. În diferite regiuni ale URSS au început să se formeze societăți de cultură evreiască (JEC). În 1989, o societate similară a fost creată și în RSSM. Declarația de independență a Republicii Moldova a jucat un rol semnificativ în acest proces. Dorința evreilor moldoveni de a trăi conform tradițiilor religioase a creat condiții pentru renașterea vieții și educației religioase. Înființarea asociației s-a înfăptuit la sfârșitul anului 1989 cu ajutorul organizației Habad-Liubavici. Primul conducător al asociației a fost rabinul Z.-L. Abelski (1927-2014), care mai târziu a devenit rabinul șef al Chișinăului și Moldovei. În perioada anilor 1990-1992 cu ajutorul său au fost deschise o ieșiva, o grădiniță evreiasca, doua școli. Z.-L. Abelski plănuia să creeze la Chișinău, împreună cu alte organizații evreiești, un complex religios și educațional. Trebuia să fie situat pe strada Sovetskaia, care, la inițiativa rabinului, a fost redenumită strada Rabbi Țirelson, iar stradela Iakimovskaia din apropiere, unde se afla și sinagoga, a fost redenumită strada Habad-Liubavici. Grupul principal al clădirilor acestui complex (hotelurile, cantina, biblioteca, școala religioasă etc.) trebuia să fie situat pe strada Rabbi Țirelson. Acestea au fost proiectate de arhitecții S. Șoihet și B. Weissbein. Pe strada Habad-Liubavici era planificată deschiderea ieșivei, ospătăriei, și brutăriei, însă acest proiect nu a fost niciodată implementat. Potrivit martorilor acelor evenimente, din cauza contradicțiilor apărute între organizațiile evreiești care au luat parte la acest proiect. Încercările de restaurare a clădirilor de pe strada Rabbi Țirelson au fost făcute în mod repetat prin eforturile actualei comunității evreiești din Republica Moldova, care plănuiește ca aceste clădiri să fie restaurate în perioada anilor 2021-2023.

Cuvinte-cheie
renaştere, viață religioasă, rabin, sinagogă, restaurare