Caracteristici ale târgului în spațiul românesc
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
426 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-11 15:19
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
39:061.4(498) (1)
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2218)
Organizații și alte tipuri de cooperare (1138)
SM ISO690:2012
BUTNARU (SORBALO), Adriana. Caracteristici ale târgului în spațiul românesc. In: Tradiţii şi procese etnice, Ed. 3, 31 martie 2022, Chişinău. Chişinău: Notograf Prim, 2022, Ediția 3, p. 22. ISBN 978-9975-84-157-3..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tradiţii şi procese etnice
Ediția 3, 2022
Simpozionul "Tradiţii şi procese etnice"
3, Chişinău, Moldova, 31 martie 2022

Caracteristici ale târgului în spațiul românesc

CZU: 39:061.4(498)

Pag. 22-22

Butnaru (Sorbalo) Adriana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 15 iulie 2022


Rezumat

mediul tradițional românesc, sensul termenului „târg” denotă aspecte administrative (târg – oraș), economice (târg – piață de desfacere a mărfurilor), sociale (târg – areal de dezvoltare a negustoriei, meșteșugăritului etc.), culturale (târg – loc de manifestări distractive și sărbătorești). Târgul este, de asemenea, loc de interferență a elementului autohton cu cel alogen, constituind un spațiu cultural-economic de tranzit al mărfurilor, precum și al tradițiilor. În cadrul târgului, s-au dezvoltat activ trocul și vânzarea, propunând produse cerealiere, legume și zarzavaturi, vite, produse de albinărit, țesături de in și cânepă. Fiecare dintre aceste produse aveau o legătură esențială cu îndeletnicirile tradiționale și ocupau un anumit loc în desfășurarea obiceiurilor poporului nostru: creșterea cerealelor pentru copt pâine; prelucrarea cânepei, inului, mătăsii, lânii, tăbăcirea pieilor pentru confecționarea vestimentației tradiționale românești; folosirea lumânărilor de ceară ca sursă de lumină, precum și pentru însoțirea rugăciunilor etc. Meșteșugarii și țăranii veneau în târguri pentru a-și valorifica roadele muncii, astfel numărul mărfurilor creștea, sporind încontinuu numărul celor care vând și cumpără. În atare condiții, bâlciurile, iarmaroacele și târgurile devin sursă de îmbogățire pentru orașe, iar coagularea populației într-un areal favorabil impulsionează urbanizarea și migrația de la sate la oraș. Drept dovadă a activității negustorești intense, unele localități sau regiuni au preluat denumirea arealului geografic, precedată de cuvântul târg, cum ar fi: Târgu Mureș, Târgu Neamț, Târgu Jiu etc. Menționăm, totuși, că în fiecare localitate, asociată cu un târg, atât Târgul din ‚Năuntru, cât și Târgul din Afară reprezenta un loc de manifestații sătești și țărănești, cum ar fi: hora, sărbătorile calendaristice etc.

Cuvinte-cheie
târg, oraş, meșteșugari, negustori, tradiţii