Articolul precedent |
Articolul urmator |
437 64 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-15 22:01 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
373.21.034:371.382 (1) |
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (1985) |
SM ISO690:2012 BÎGU (MARCHIDAN), Magdalena. Dezvoltarea identităţii morale la preşcolari cu ajutorul jocurilor. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 26, 1 februarie - 1 martie 2022, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 26, Vol.1, pp. 372-374. ISBN 978-9975-159-50-0. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 26, Vol.1, 2022 |
|||||
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 26, Chișinău, Moldova, 1 februarie - 1 martie 2022 | |||||
|
|||||
CZU: 373.21.034:371.382 | |||||
Pag. 372-374 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Ce poate fi mai plăcut și nostalgic, decât atunci când auzim rostindu-se cuvântul copilărie. În acele momente, sufletul nostru tresare de bucurie deoarece acest simplu cuvânt ne amintește de momentele de joc (care ne purtau spre o lume fantastică în care puteam fi oricine și orice), de jucăriile modeste ce ne înveseleau atunci când eram triști, ne amintește și de culorile ce dădeau viață tuturor formelor de pe asfalt. Practic, ne amintește de acea lume minunată în care totul este cu putință și asta datorită jocului. Având în vedere că omul nu se naște ființă morală, ci devine, iar maniera în care devine depinde esențial de educația pe care o primește [1, p.70], educatorul sădește copilului valorile morale și îi conturează personalitatea ce se va transforma mai târziu în identitate morală. Toate acestea le realizează prin intermediul jocului, arătându-ne cât este de important în dezvoltarea copilului. Privind un copil cum se joacă, putem vedea că acesta se dezvoltă armonios și în același timp își construiește propria identitate morală. Studiul identității morale reprezintă una dintre cele mai promițătoare noi tendințe din psihologia morală, construcția identității morale, fiind, fără îndoială, o cheie caracteristică a personalității și un construct de dezvoltare supus preșcolarului. Numeroși cercetători străini au realizat studii de cercetare despre ce ar însemna identitatea morală și cum se formează aceasta la copii. Profesorii universitari S. A. Hardy și G. Carlo au definit identitatea ca fiind un element central în explicarea dezvoltării morale [2, p. 212] făcând legătura dintre moralitate și acțiune. La vârsta preșcolară copilul începe să înțeleagă nevoile sale dar și ale celorlalți și devine conștient de acțiunile sale. Augusto Blasi susține că identitatea morală este o sursă importantă de motivație morală [3, p.497], fiind de părere că la bază stă un set de trăsături morale. În acestă etapă nu putem vorbi practic de formarea identității morale, ci, de dezvoltarea premiselor identității morale, prin intermediul cărora preșcolarul își va construi o personalitate morală destul de puternică. Cu ajutorul jocurilor, copiilor li se cultivă un comportament moral și responsabil, li se impregnează norme morale care duc la formarea trăsăturilor morale. Treptat vor învăța că fiind în relație cu ceilalți, își vor dezvolta un comportament de prezentare de sine și de afirmare de sine, învățând să fie responsabili de propriul comportament [4, p.224]. Pe parcursul studiului am observat că jocul aduce beneficii în formarea premiselor identității morale și prin dezvoltarea limbajului, în care se pune accent pe însușirea de cuvinte care definesc comportamentul moral; și prin dezvoltarea intelectuală, dobândindu-se noi cunoștințe ce stau la baza consolidării comportamentului, cât și prin dezvoltarea fizică ce are ca scop întărirea relațiilor interpersonale. Partea de cercetare practică a acestei lucrări are ca principală metodă de cercetare, experimentul psihopedagic, ce se desfășoară în trei etape, grupul de cercetare fiind reprezentat de preșcolarii grupei mari. În etapa inițială au fost create zece situații pentru a putea observa în ce măsură sunt dezvoltate premisele identității morale, iar în urma centralizării rezultatelor am observat că aceștia au un grad scăzut de dezvoltare morală, fiind în proces de formare a identității (Figura 1). Figura 1. Procentajul celor 10 itemi evaluare inițială Considerăm că la evaluarea finală vom vedea o creștere a identității morale, deoarece prin intermediul jocului preșcolarii își însușesc mult mai ușor cunoștințe, atitudini și își formează comportamente pe baza unor norme sociale ce vor fundamenta identitatea morală. |
|||||
|