Portalurile informative generaliste în contextul mediatic contemporan
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
370 36
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-21 20:36
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
070:654.1:004 (3)
Ziare. Presă. Jurnalism (561)
Telecomunicații și telecomandă (organizare, funcționare) (126)
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4159)
SM ISO690:2012
PASCARI, Iulia. Portalurile informative generaliste în contextul mediatic contemporan. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 26, 1 februarie - 1 martie 2022, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 26, Vol.1, pp. 333-335. ISBN 978-9975-159-50-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 26, Vol.1, 2022
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
26, Chișinău, Moldova, 1 februarie - 1 martie 2022

Portalurile informative generaliste în contextul mediatic contemporan

CZU: 070:654.1:004

Pag. 333-335

Pascari Iulia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 iulie 2022


Rezumat

Progresul tehnologic, apariția și dezvoltarea într-un ritm alert a noilor tehnologii informaționale au determinat migrația instituțiilor media tradiționale, presa scrisă, radio,televiziune și agenții de știri în spațiul virtual. Totodată, digitalizarea a provocat apariția și crearea formelor native de comunicare ale acestui spațiu, platforme informative, site-uri, bloguri, vloguri, rețele sociale. Noile media vin să ofere subiecte de actualitate în timp real, acestea fiind considerate elemente de bază într-o societate modernă, conectate mereu la evenimente, acțiuni ce se produc în lume, impunând un ritm rapid de circulație și asimilare a informațiilor. Acestea au venit cu noi reguli în procesul de creație a jurnalismului, de la colectarea informației, până la modul de ambalare și transmitere a noutății cătrepublicul larg. Noutatea temei este confirmată de evoluția rapidă a noilor tehnologii și încrederea publicului în sursele de informare digitale. Datele prezentate de Barometrul Opinie Publice din Republica Moldova din iunie 2021, indică că, 71,3% din respondenți au menționat că folosesc zilnic internetul, iar 23,2% din populația țării consideră internetul cea mai importantă sursă de informare, a doua după televiziune – 51,1%. Totodată, respondenții plasează rețelele sociale pe locul trei, cu 12,6% și pe locul 4, cu 12,5% internetul, în lista surselor de informare în care au cea mai mare încreder [4]. Cercetătorul francez, Francis Balle definește noile media ca tehnici ce au permis în 1970, demasificarea și demultiplicarea radioului și televiziunii [1]. Iar, savantul australian în media și comunicare, Terry Flew notează că, media digitală reprezintă o formă de media care, combină și integrează informații, text, sunet și imagini de toate tipurile, stocate în formate digitale și ditribuite prin network: fibre optice, sateliți și sisteme de transmitere” [2]. Noile media reprezentate și de platformele informative generaliste dispun de caracteristici, datorită cărora câștigă teren față de media tradițională:  în соntасt сu еvеnimеntе се аu lоc în orice соlț аl lumii, rеduсându-sе barierele spаțiаlе și tеmpоrаlе; accesul liber și direct la orice publicație, știre sau un alt material  jurnalistic; interactive, prin varietatea modalităților de exprimare, design,  evoluția interacțiunii dintre furnizorul de informații și consumtor și nu în ultimul rând prin, actualizarea permanentă a funcționalității și motoarelor de căutare; mesajele media pot fi stocate în memorie, preluate, replicate și edi tate înainte de a fi trimise, aсеstеa оfеră оpоrtunitаtеа dе а prосеsа un vоlum nеlimitаt dе infоrmаții, stоcаtă în spаții fizicе miсi; calitate superioară a imaginilor și sunetelor;  informare rapidă în detrimentul necesităților și intereselor publi cului. Noile media au reușit să modifice percepția societății față de mijloacele de informare, au apropiat și mai multpublicul de conținutul media, noile mijloace de informare vin cu noi forme de prezentare a realității, dar și gestionare a instituțiilor media, acestea oferă utilizatorilor posibilitatea să aprecieze, comenteze și distribuie conținutul, astfel devin consumatori activi. Nu putem identifica un număr fix de portaluri informtive, datorită actualizării zilnice a acestuia, conform Barometrului Opinie Publice, cele mai urmărite platforme informative generaliste de cetățenii Republicii Moldova sunt: point.md, știri.md, diez.md, agora.md și unimedia.md [4]. Diez.md este o platformă informativă generalistă fondată în anul 2013 de Alexandru Lebedev. Echipa diez este concetrată pe crearea unui conținut media destinat toți tinerilor din Republica Moldova și diasporă, 51% din utilizatorii platformei au între 15-29 de ani. Diez.md promovează: curiozitatea, proactivitatea, gândirea critică și analitică. Misiune de bază a echipei este îmbunătățirea vieței de zi cu zi a tinerilor din Moldova. Platforma informativă diez.md este vizualizată lunar de 1,5 milioane de persoane, iar 500 de mii sunt vizitatori unici [5]. Diez.md publică lunar în jur de 1130 de materile, într-o zi de weekend aproximativ 17 materiale, iar în restul zilelor 45. Agora.md este un portal de știri lansat pe 18 februarie 2014. Inițial platforma și-a propus să devină principala platformă de business din Republica Moldova, ulterior echipa Agora a devenit un portal informtiv generalist. Echipa agora.md își propune ca misiune, să contribuim la dezvoltarea unei societăți competitive, inovative și durabile în Republica Moldova, prin dezvoltarea continuă a platformelor media pentru informarea, educarea și motivarea oamenilor[3]. Agora.md publică lunar aproximativ 1180 de materile, zilnic câte 50 iar într-o zi de weekend aproximativ 10 materiale. Fiecare dintre aceste două platforme oferă instrumente care fac mult mai accesibil și lizibil mesajul mediatic pe care îl transmit zilnic. Diez.md oferă cititorilor spațiu pentru comentarii la sfârșitul fiecărui articol, aceștea indică timpul necesar pentru a fi citit fiecare material, în partea de sus a pagiii sunt indicate toate rubricile și link-urile paginilor de pe Social Media. Platforma informativă are și varianta în limba rusă. Agora.md oferă abonamente pentru cititorii cei mai fideli, ce își doresc să dețină primii informații exclusive, aceștea au în grilă și un podcast „Bilet în Parlament” fiind un material doar, sub format audio, iar mesajul mediatic publicat este predominat de subiecte sociale și economice. Nоilе mеdiа au sсhimbаt rаdicalformele de difuzare a informației, dar și de recpționare a acestia. Iar platformele informative generaliste contribuie la creatrea unui spațiu în care persoane de diferite categorii de vârstă nu doar se informează despre actualitatea care îl înconjoară, dar are și posibilitatea să se expună și să se implice direct în rezolvarea problemelor sociale de care este interesat.