Televiziunea fjșc – prima televiziune online pentru studenți. Apariție, strategii de dezvoltare, tendințe și noi perspective
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
272 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-01 12:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
070:654.1:004 (3)
Ziare. Presă. Jurnalism (543)
Telecomunicații și telecomandă (organizare, funcționare) (123)
Știința și tehnologia calculatoarelor. Calculatoare. Procesarea datelor (4103)
SM ISO690:2012
CAPAŢINA, Zinaida. Televiziunea fjșc – prima televiziune online pentru studenți. Apariție, strategii de dezvoltare, tendințe și noi perspective. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 26, 1 februarie - 1 martie 2022, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 26, Vol.1, pp. 322-325. ISBN 978-9975-159-50-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 26, Vol.1, 2022
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
26, Chișinău, Moldova, 1 februarie - 1 martie 2022

Televiziunea fjșc – prima televiziune online pentru studenți. Apariție, strategii de dezvoltare, tendințe și noi perspective

CZU: 070:654.1:004

Pag. 322-325

Capaţina Zinaida
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 5 iulie 2022


Rezumat

Televiziunea online constituie un element nou în mass-media, care permite dezvoltarea jurnalismului televizual într-o nouă sferă de activitate, cea a rețelei globale World Wide Web (www). Internetul oferind posibilitatea oamenilor să acceseze oricând și de oriunde materialele jurnalistice concepute și difuzate de televiziunea respectivă. Dacă până a apărea posibilitatea de distribuire pe online, oamenii așteptau orele la care un post de televiziune difuzează o emisiune anume sau un jurnal de știri, în prezent aceștia pot să vizualizeze toate aceste materiale la distanța unui singur click. Oamenii s-au adaptat ușor la trecerea de lajurnalismul tradițional către cel online, deoarece abilitățile lor de navigare pe internet existau deja de câțiva ani. În anul 2020 a fost creată Televiziunea FJȘC, care este prima televiziune online pentru studenții din Republica Moldova și a fost fondată de Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, USM. Scopul acesteia fiind ca studenții să pună în practică tot ceea ce învață teoretic în cadrul disciplinelor de la facultate. Astfel că, aceast ajuta să înțelegem cât de utilă poate fi o televiziune online pentru studenți, cât de calitative sunt produsele pe care le creează, dar și cum acestea influențează asupra gândirii celor care privesc. Dacă în trecut auzeam de presă tipărită și presă audiovizuală, astăzi se discută tot mai mult de presa online. În prezent, toate canalele mediatice tradiționale, precum ziarul, radioul și televiziunea și-au trecut activitatea în mediul online. Acest fapt se datorează evoluției tehnologice, care permite creatorilor de conținut mediatic să-și promoveze mult mai ușor lucrările pe internet.Cercetătorul Mihail Guzun în lucrarea New media în contextul jurnalismului modern punctează faptul că jurnalismul online este o formă de interacțiune mai accesibilă și utilă atât publicului, cât și jurnalistului. Astfel, autorul susține faptul că pe online cititorul poate să reacționeze prompt la mesajul văzut, adică „... apare elementul de interactivitate imediată. Pentru a-ți exprima acordul sau dezacordul cu mesajul expus de autor e suficient să accesezi adresa electronică a adresatului și peste câteva clipe opinia unui consumator atent la informație se află pe ecranul jurnalistului [2, pag. 45]”. În context, considerăm că, aceste reacții ale publicului sunt necesare, deoarece ele scot în evidență necesitățile și preferințele celor care urmăresc. Or, jurnalismul de televiziune online oferă posibilitatea creatorilor de conținut media să afle mult mai ușor subiectele de interes public și să le transforme în materiale jurnalistice. Cercetătorii George Minea, Nicolae Stanciu și Petre Varlam susțin în lucrarea Televiziunea în era digitalăcă „...În era digitală, videojurnaliștii beneficiază de o nouă tehnologie care le ușurează munca, îi ajută să fie mai creativi, mai eficienți, permițându-le să transmită operativ lumii întregi, în timp real, evenimente din orice punct de pe globul pământesc [1, p. 283]”. Autorii extind conceptul de televiziune online și scot în evidență faptul că această realitate mediatică a dus la apariția unor noi modalități de creare a materialelor jurnalistice, poate chiar mai ușoare. Extindem, la rândul nostru, acest concept, specificând că televiziunea evoluează în timp, schimbându-și atât forma, cât și conținutul. Modificările sunt necesare pentru a putea fi în continuare utile pentru publicul nostru. Televiziunea FJȘCa fost lansată, la data de 5 septembrie 2020, sub forma unui canal de YouTube, care în momentul analizei are peste 332 de urmăritori (23.02.2022). Aici sunt încărcate și distribuite materialele jurnalistice realizate exclusiv de către studenții Facultății de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Stat din Moldova, fiind coordonați de lectorii și profesorii de la FJȘC. În mare parte, produsele jurnalistice sunt realizate cu telefonul mobil, fapt care permite reporterilor, adică studenților, să beneficieze de o flexibilitate mai bună și să demonstreze rapiditate în realizarea și montarea unui material mediatic. Dar, în cazul unor emisiuni, rubrici, dar și alte materiale complexe, se optează pentru modul convergent de lucru, care presupune utilizarea atât a telefonului mobil, cât și a unei camere de filmat, împreună cu celălalt echipament necesar. Astfel că, televiziunea le oferă studenților oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile și de a le pune în practică prin realizarea produselor jurnalistice.(vezi Anexa 1) Recent, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării din cadrul USM a câștigat un grant, de peste 30 mii de euro, urmare a unei colaborări cu Departamentul pentru Relații cu Republica Moldova, Guvernul României. Din acești bani a fost renovat studioul Televiziunii FJȘC și a fost procurat echipament și tehnică necesară pentru studenții facultății.Produsele jurnalistice realizate de studenții de la FJȘC se bucură de vizibilitate semnificativă pe piața media din Republica Moldova. În context putem puncta: conținutul livrat de noua televiziune a ajuns în materialele mai multor portaluri online, cum ar fi moldova9.com, zugo.md, diez.md, ea.md, ziuadeazi.md, regional.md, dar și la postul public de televiziune Moldova 1, și posturile regionale de televiziune ELITA TV și ORIZON TV. După un an și cinci luni de la fondare, (24.01.2022), pe canalul de YouTube al televiziunii sunt distribuite 387 de materiale video. Dintre acestea cele mai multe au fost știrile, reportajele și stand-up-uri. 76 de reportaje, 65 de știri și 12 stand-up-uri pe subiecte din domeniul social și cultural și doar unele din domeniul economic. În această ordine de idei, putem enumera câteva emisiuni concepute de către studenți: OAMENI și POVEȘTI, UNItalk, #REPORTERSPECIAL, #CURIOS, VOX POPULI. În societatea contemporană oamenii se informează, se distrează și se culturalizează prin intermediul televiziunii online. Așadar, trecerea de la televiziunea tradițională la cea online este un proces necesar și util pentru societate, atât pe plan național, cât și internațional. Într-o lume în care evenimentele se desfășoară într-un flux continuu și mereu apar noi subiecte de interes public, televiziunea în mediul online reprezintă osursă de informare la îndemâna oricărei persoane. Până în prezent, nuexistă niciun alt mediu mai operativ și care să ofere informații atât devariate, decât mediul online.