Rolul Consiliului Superior al Magistraturii în Cariera Judecătorilor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
362 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-15 17:06
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
347.962:343.162:347.97/.99 (1)
Procedură legală. Personal judiciar şi organizare judiciară (940)
Acțiune penală. Investigație penală. Procedură penală (1385)
SM ISO690:2012
RUSU, Vasile. Rolul Consiliului Superior al Magistraturii în Cariera Judecătorilor. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 26, 1 februarie - 1 martie 2022, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 26, Vol.1, pp. 162-164. ISBN 978-9975-159-50-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 26, Vol.1, 2022
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
26, Chișinău, Moldova, 1 februarie - 1 martie 2022

Rolul Consiliului Superior al Magistraturii în Cariera Judecătorilor

CZU: 347.962:343.162:347.97/.99

Pag. 162-164

Rusu Vasile
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 iulie 2022


Rezumat

Consiliul Superior al Magistraturii este organul independent ce organizează funcţionarea sistemului judecătoresc, fiind garantul independenţei autorităţilor judecătoreşti. Actualitatea temei se definește prin faptul că printre competențele CSM-ului intr-ă respectarea disciplinei și eticii magistraților, instruirea inițială și continua a judecătorilor, administrarea intanțelor judecătorești precum și cariera judecătorilor. Conform Legii cu privire la statutul judecătorului “Puterea judecătorească se exercită numai prin instanţa judecătorească în persoana judecătorului, unicul purtător al acestei puteri.” Așadar prin prisma CSM-ului se desprind elementele cheie ale unui sistem judiciar, ceeace face referire la bunul simț, o justiție independentă la baza cărora stă transparența în procesul de selecție și carieră a judecătorilor, pentru a asigura „încrederea” cuvenită în sistem. “Căutarea justiţiei înseamnă căutarea eternă a fericirii umane... Justiţia e fericirea socială, garantată de ordinea socială.” – Hans Kelsen Printre obiectevele urmărite de mine în această comunicare științifică se numără abordareaimportanței CSM-ului în cadrul sistemului de drept al Republicii Moldova, standardeleprivind independenţa puterii judecătoreşti precum și reflecţii cu privire la legitimitatea Consiliului Superior al Magistraturii în contextul legislaţiei naţionale. CSM este organul responsabil de cadrele din sistemul judiciar așadar conform Hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 741/31 din 15.10.2013 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru suplinirea funcţiei de judecător, CSM este cea ce aprobă Regulamentul privind modul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru suplinirea funcţiei de judecător. Concursurile pentru numirea în funcția de judecător, promovarea într-o instanță superioară, transferul la oinstanță de același nivel sau la una inferioară, necesită eforturi logistice considerabile din partea CSM și nu permite potențialilor candidați să-și planifice adecvat cariera. Selecția are loc sub radicalul unor criterii iar pentru fiecare criteriu este stabilit un punctaj maxim. În considerente cu cele menționate m-ai sus se acordă o mai mare însemnătate vechimii în muncă și nu abilităților sau eficienței candidaților. Punctajul redus acordat pentru rezultatul evaluării performanțelor nu încurajează judecătorii să exceleze în activitatea de zi cu zi. Punctajul redus acordat pentru studiile de la INJ, sprijinitde abrogarea cerinței pentru cota de 80% de candidați la funcția de judecător din rândul absolvenților INJ, poate duce la reducerea interesului față de INJ și, pe termen lung, la reducerea numărului de candidați cu studii profesioniste în domeniul justiției. În urma unei analize comparate și anume Principiile de bază ale Organizației Națiunilor Unite (ONU) cu privire la Independența Puterii Judecătorești prevăd că orice metodă de selecție a judecătorilor trebuie să prevină numiri bazate pe motive improprii bazânduse pe factori obiectivi și, în special, pe integritate și experiență. La nivel European ne interesează recomandările privind selecția și cariera judecătorilor ca Carta Europeană privind Statutul Judecătorului și recomandări ale Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa Conform Cărţii Europene privind statutul judecătorilor “intervenţia unei instanţe independente de puterea executivă sau de puterea legislativă pentru orice decizie care afectează selecţia, recrutarea, numirea, derularea carierei sau încetarea mandatului de funcţie a unui judecător.” - aici este dislocat cel m-ai bine menirea Consiliului Superior al Magistraturii în instituirea sistemului de garanţii, determinând calităţile inseparabile de independenţă, imparţialitate şi inamovibilitate ale statutului de judecător. Așadar prin rolul și destinaţia CSM se identifică asigurarea caracterului apolitic al activităţii instanţelor de toate nivelurile şi monitorizarea calității actului decizional, în detrimentul unui sistem legislativ democratic şi constituţional. În concluziepot spune că Consiliului Superior al Magistraturii consumă eforturi logistice considerabile în ceea ce privește cariera judecătorilor, concursurile pentru numirea în funcția de judecător, sau promovarea într-o instanță superioară. De asemenea pot afirma că acesta are un rol prestigios în cadrul sistemului de drept al Republicii Moldova de garant al independenței justiției prin numirea și supravegherea de desfășurare a activității profesionale ale judecătorilor.