Consideraţii cu privire la cronologia culturii Chişinău-Corlăteni
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
265 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-22 17:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
902/903.2"637/638"(478) (1)
Preistorie. Vestigii preistorice, artefacte, antichități (254)
SM ISO690:2012
LEVIŢKI, Oleg, SÎRBU, Livia. Consideraţii cu privire la cronologia culturii Chişinău-Corlăteni. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 28, 18-19 octombrie 2018, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2018, Ediția 28, p. 15. ISBN 978-9975-87-431-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 28, 2018
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei."
28, Chisinau, Moldova, 18-19 octombrie 2018

Consideraţii cu privire la cronologia culturii Chişinău-Corlăteni

CZU: 902/903.2"637/638"(478)

Pag. 15-15

Leviţki Oleg, Sîrbu Livia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 23 iunie 2022


Rezumat

Este bine cunoscut faptul că, din punct de vedere cronologic, cultura Chişinău-Corlăteni succede cultura Noua şi anticipează constituirea culturii Cozia-Saharna-Solonceni. Astfel, limita inferioară poate fi urmărită în baza succesivităţii nivelurilor culturale din aşezările pluristratificate. Aici, orizonturile hallstattiene timpurii suprapun nemijlocit straturile specifice perioadei târzii a epocii bronzului, şi, în opinia specialiştilor, a avut loc pe la mijlocul sec. XII a. Chr. Rezultatele cercetărilor recente cu privire la cultura Noua demonstrează că fazele finale ale acesteia trebuie încadrate în limitele sec. XIII a. Chr., ceea ce impune reexaminarea vestigiilormarcheri cronologici (anumite categorii de bronzuri şi motive de decor pe vasele bitronconice) ai culturii Chişinău-Corlăteni. Referitor la limita finală, unii cercetători consideră că cultura CoziaSaharna-Solonceni a ocupat doar o parte neînsemnată a arealului culturii Chişinău-Corlăteni, acestea coexistând în teritorii vecine în decursul secolelor X-IX (-VIII?) a. Chr. Alţii, însă sunt de părerea că cultura ChişinăuCorlăteni îşi încetează existenţa practic concomitent cu apariţia comunităţilor de tip Cozia-Saharna-Solonceni, deoarece până la această etapă nu există suficiente vestigii arheologice care ar veni în susţinerea ideii de convieţuire a acestor două culturi. În aceste condiţii este absolut necesară revizuirea cronologiei culturii Chişinău-Corlăteni şi încadrarea acesteia în vastele procese care au cuprins spaţiul european la începutul epocii fierului. În prezent însă acest lucru este destul de complicat, din cauza numărului mic de piese arheologice relevante din punct de vedere cronologic, dar şi lipsei unor date radiocarbon.