Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1727 9 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-01-24 14:57 |
SM ISO690:2012 БУРИАН, Александр. Политико-правовые основы дипломатической службы
. In: Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale, 2011, nr. 1, pp. 5-20. ISSN 1857-1999. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale | ||||||
Numărul 1 / 2011 / ISSN 1857-1999 /ISSNe 2345-1963 | ||||||
|
||||||
Pag. 5-20 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Republica Moldova, proclamându-se în 1991 stat suveran şi independent, tinde a se integra în societatea internaţională dezvoltând relaţiile sale diplomatice cu alte state şi participând la activităţile din cadrul organizaţiilor internaţionale în concordanţă cu normele de drept internaţional şi practica existentă în acest domeniu. Este evident, că pentru a realiza cu succes aceste aspiraţii este necesar de efectuat o analiză profundă a totalităţii de norme juridice, principii organizaţionale, metode şi procedee de activitate diplomatică, care sunt menite să promoveze interesele externe ale statului, şi de a le aplica consecvent în practică.
În literatura de specialitate editată în Republica Moldova pe parcursul ultimilor două decenii sunt abordate numeroase probleme ce ţin de consolidarea statalităţii noastre şi de promovarea intereselor naţionale pe plan extern. Cu regret, problematica reglementării juridice a activităţii diplomatice este puţin studiată, iar analizele şi investigaţiile care se fac sunt prea puţine pentru a aborda în complexitatea lor tot setul de probleme ce apar în procesul promovării politicii externe a statului.
Pentru Republica Moldova, stat aflat în perioada de tranziţie, care de abia îşi determină locul său în societatea internaţională, este extrem de important să utilizeze toate posibilităţile diplomaţiei sale pentru rezolvarea cu succes a tuturor problemelor de ordin politic, economic şi social . Nu mai puţin importantă este şi necesitatea recurgerii la mijloacele diplomatice pentru rezolvarea paşnică a diferendului transnistrean.
În condiţiile actuale, dreptul diplomatic este chemat să joace un rol de prim ordin, să devină un instrument eficient pentru clădirea statalităţii moldoveneşti. Sarcina-cheie pentru tânărul nostru stat este de a determina care metode şi procedee de activitate diplomatică sunt mai eficiente pentru traducerea în viaţă a intereselor naţionale ale Moldovei, de a stabili care instrumente şi mijloace de operare pot fi mai eficiente pentru restabilirea integrităţii naţionale, de a identifica mecanismele instituţionale şi cadrul normativ de reglementare a diplomaţiei moldoveneşti, de a determina modelele şi programele de pregătire a cadrelor, destinate promovării politicii externe moldoveneşti.
Pe parcursul ultimilor decenii în activitatea diplomatică s-au conturat noi tendinţe şi metode de rezolvare a diferendelor şi problemelor majore. Pe de o parte, diplomaţia multilaterală, instituţionalizată în organizaţii internaţionale, ciocnindu-se cu multiplele conflicte de ordin politic, etnic şi confesional s-a pomenit incapabilă de a soluţiona prin metode tradiţionale diferendele dintre grupările naţionale, etnice, lingvistice şi religioase. Tentativele de mediere instituţională între conflictuali şi de iniţiere a negocierilor dirijate de „o forţă neutră” nu se soldau cu succes. Conflictele, odată începute, îşi continuau mersul şi logica sa distrugătoare, nereacţionând la eforturile diplomaţiei tradiţionale şi multilaterale. Organizaţiile internaţionale, care şi-au asumat responsabilităţile pentru asigurarea securităţii internaţionale s-au văzut obligate de a găsi noi forme şi metode de soluţionare a conflictelor.
În rezultat, s-a conturat o nouă formă de activitate diplomatică – diplomaţia preventivă , menită să prevină evenimentele periculoase pentru societatea internaţională, dar nu doar să reacţioneze la situaţia deja creată şi ieşită de sub control.
Pe de altă parte, pe parcursul ultimilor ani s-a intensificat activitatea diplomatică ad-hoc, exercitată nu numai de reprezentanţii puterii executive, ci şi de către reprezentanţii organelor legislative. Un rol deosebit în noul tip de activitate diplomatică îl joacă adunările parlamentare de pe lângă diverse organizaţii internaţionale. Deputaţii acestor foruri parlamentare internaţionale tind, tot mai mult şi mai mult, să se implice în soluţionarea conflictelor din diverse zone şi ţări, în rezolvarea problematicii legate de apărarea drepturilor omului, în dirijarea proceselor de democratizare şi integrare internaţională şi regională. Se poate afirma cu certitudine că la etapa actuală i-a naştere o nouă formă de diplomaţie – diplomaţia parlamentară . Cele expuse, precum şi importanţa aplicării practice a diplomaţiei atât tradiţionale, cât şi preventive şi parlamentare, determină actualitatea temei de cercetare şi motivaţia alegerii ei. |
||||||
|